View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Den moralske intuisjonen til mange slår i min mening galt ut her. Man ser at visse dyr ales opp for mat, men samtidig at man aldri ville gjort det samme med en hund. Denne floken løses da av mange ved å si at det egentlig er greit å gjøre det samme med hunder. Mens den egentlige løsningen, i min mening, er at det egentlig ikke er så greit å gjøre det med andre dyr heller.

Det sagt, så finnes det selvsagt grader her som over alt ellers. Hvor godt liv har dyret hatt mens det har levd, hvor lenge har det fått leve, hvor human er avlivingen, og i hvor stor grad er det man får ut av det et unødvendig luksusprodukt? Kjøtt er ikke nødvendig, det bare smaker godt. Så selv om jeg er kjøtteter, har jeg problemer med å forsvare det moralsk. Men andre ting er enda mer unødvendig, slik som luksuskåper. I dette tilfellet er det snakk om hunder som bare skal brukes på jakt én gang for sportens skyld. Og å avlive dem (selv uten grov tortur) tjener ingen som helst hensikt utover å være et overtroisk rituale og å frita eieren fra ansvaret med å beholde den til året etter. Det hadde ikke vært greit uansett hva slags dyr det var snakk om.
Vis hele sitatet...
Da er vi vel stort sett enige.

Jeg mener helt klart fortsatt att det finnes tilfeller hvor det å skyte bruksdyr er forsvarlig. Gamle arbeidshunder, gamle trekkhester osv. Innen gårdsdrift hvor marginene er små så skjønner jeg rett og slett at man ikke alltid kan ta vare på den gamle hunden eller hesten lengre. Men bruksdyr på denne måten er noe annet enn rike folk som går på jakt, men som ikke gidder å ha hund. All form for rituell slakt er stort sett bare pølsevev.