View Single Post
Sitat av supernatural Vis innlegg
Til trådstarter: Har du vurdert muligheten for at det faktisk ikke er eierne selv som har trent opp disse hundene? Men at disse, muligens, er allerede opptrente hunder som kjøpes som en-gangs hunder ved hver jaktsesong?

Ang saken så kan jeg ikke akkurat ikke si at jeg er så altfor mye overrasket.
Selv så mottar jeg hyppige nyhetsbrev fra PETA - Og blir dermed også ofte oppdatert på nye saker, bilder og videoer som ordene "grotesk" og "barbarisk" ikke er i nærheten av å beskrive engang (en av mange eksempler: https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=CKeE_SPSbio). Og denne saken her topper absolutt ikke listen over de mest brutale og groteske som jeg til nå har fått med meg.

Missforstå meg ikke, jeg forsøker ikke å unnskylde denne typen behandling av dyr i det hele tatt. Det er både grusomt, barbarisk og ellers ting som ord ikke er i nærheten av å beskrive. Heller gir det meg ikke akkurat et bedre syn på jaktindustrien, spanjoler og menneskeheten generelt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi alle kan være enig i at å plage dyr unødvendig er galt. Men setter man som premiss at avlivingen foregår på en etisk måte blir spørsmålet noe annet. Spørsmålet blir da; hvilke dyr skal man ale opp å avlive og hvorfor. I dette tilfellet får hunden særbehandling. Det er altså greit å gå ut å skyte dyr i øst og vest for sport og matauk. Men skyter man hunden så er det galt.

Som nevnt så har jeg hatt hund hele livet, og det hadde ikke falt meg inn å avlive den før absolutt nødvendig. Men jeg kan forstå at man gjør det med bruksdyr generelt.