View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Harpy. 41min 56sek totalt. 6min 23sek research, 16min 52sek skisse, 11min 39sek tusj, 7min 2sek farge og finish. Skisse: Milan Graphite HB, tusj: edding 89 office liner EF, farger: mest rød edding 89 office liner EF, bittelitt Pilot feed GP4 1.0, Faber-Castell 9000 8B, Winsor & Newton Promarker Pastel blue C719. Viskelær: Kneadable Rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: ATP 310 Apple Playstore

Harpy av Seraph777. Proporsjoner assa. Måling faller meg mer og mer naturlig. Brød meg ikke med fjøra denne gangen. Kjørte små sirkulære bevegelser med 8B-en. Startet munnen innenfra, og gjorde den større i samme form, til det så OK ut

Merker at jeg liker tegninga mindre når jeg begynner såpass sent på dagen.

Har lyst på blypenn til skisseprosessen. Såpass lite format å tegne på, og en tupp som er spiss «hele tida».

31 dager er mange dager. 17/31 ≈ 55% - Denne tråden hjelper veldig



Multi-headed. 47min 54sek totalt. 14min 47sek research, 23min 24sek skisse, 9min 43sek tusj. Skisse: Milan Graphite HB, tusj: edding 89 office liner EF. Viskelær: Kneadable Rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Conan O’Brien in conversation with Harvard University President Drew Faust

Multi = 3. Såklart. En ape pga. emoji-ene. Som folk visstnok bruker for å indikere «skulle ønske jeg ikke så/hørte/sa det der». Tenke seg til at ungdommen ikke respekterer den gamle filosofiske… [sjekke WP-artikkel]. Og så brukte jeg 3 forskjellige emoji-tilbydere for å illustrere hvor teit opplegget kan være. Hvor forskjellige de ser ut, selv om de skal uttrykke det samme: Høre: HTC Sense 7, se: Messenger, si: Softbank 2014. Det er fortsatt tidlig. Blir nok bedre. Kanskje.

Plysjbamsen fordi den så harmløs ut. Planen var å illustrere hårene med blyant utafor linjene. Det var fortsatt planen da jeg korrigerte venstrearma. Men å fargelegge denne virket litt poengløst med verktøyene jeg hadde for hånden.

Apropos fargelegge: Nærbutikken har et sett fineliner 0.3mm-penner fra Staedtler. Hmmm. Kanskje.

Merker at fargen på lyset spiller en vesentlig rolle. Har en TRÅDFRI fra IKEA, med hvitt, orange, og midt-imellom. Skrur den over selv etterhvert som f.lux endrer PC-skjermen. Så nå har jeg begynt å vri den over til hvitt, hvertfall på en del stadier. Og for foto. For dere.

I dag, i går, og dagen før var prosjektet merkbart mer vanskelig. Regner med det er en dip. Denne artikkelen fra Rype formulerer det

Sitat av Sean Kim
[…] the main difference between fast learners and average learners is not innate talent, but how fast one can progress from one dip to another.
Vis hele sitatet...
Aha! Før hadde jeg alltid sett og tenkt på grafen som bare én dip, og så oppover resten av veien. Og 14-15 dager virker litt tidlig i tegnekarrieren. Eksperimentering altså. Jeg fantaserer om å tegne landskap. Komme meg bort fra disse monstrene som har hoder og sånn alle sammen. LEI! Det skal jo være gøy! Men er det ikke i motbakke at livet går oppover? I morgen har jeg lagt inktober mye tidligere. Satt av 60 minutter til hele greia. Får se hvordan det blir.

Som Ali Abdaal liker å si: «Jeg er trøtt og har ikke lyst til å ABC. Men hva så? Og så gjør jeg ABC»

Har litt mer forståelse og respekt for folk som lager webcomics nå. De som holder på år etter år. Imens jeg sitter her på dag 18.

Video: Developing Your Style by Studying the Masters (13min) på Proko presentert av Court Jones. Han besvarer spørsmålet jeg hadde for et par dager siden, om hvordan begynne på en tegning. Tegner konturen i store linjer. Kanskje ikke tilstrekkelig som svar, men en viss nytte har det. Proko-videoene der han er i dyrehagen med Aaron Blaise (han her ja) lå også i bakhodet ved valg av dagens motiv.



Ape. 55min 32sek. 8min 19sek research, 29min 52sek skisse, 17min 20sek tusj og farge. Skisse: Milan Graphite HB, tusj: edding 89 office liner EF, farge: Faber-Castell 9000 8B, Winsor & Newton Promarker Pastel blue C719, ShinHanart Touch Twin marker WG2 Warm Grey. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: V Single - #9 - Madame Gandhi

Mer ape. Skummel ape. Ape ha munn. Munn ha tenner. Som… [finne riktig Pokémon] Golbat. Masse referansebilder denne gangen: terrifying ape, chimpanzee face, terrifying ape 2, chimpanzee scream, chimpanzee scream 2, chimpanzee skull, chimpanzee feet, chimpanzee scream 3, skull 3d model online. Og tok en selfie i posen jeg ville ha, et stykke uti skisseringa. Om jeg brydde meg mer om tegninga hadde jeg begynt på nytt, med det som referanse

Et par feil:
- Mangler foreshortening på tennene (det var det selfien var til: innse at jeg ville ha et rop med bakoverlendt hode)
- Munnvikene skulle vært så tynne at de knapt syntes, slik som man ser i chimpanzee scream 3 (gorilla men jaja). Den fant jeg også da jeg var et stykke uti. Research til jeg har et bedre bilde i hodet av hvordan jeg vil at det skal se ut neste gang?

I tillegg til en selfie tafset jeg på øynene mine i den stillinga, for å få bedre forståelse for hvor musklene beveger seg hen. Jason van Gumster, forfatter av Blender for Dummies, gjør lignende når han modellerer.

Ideelt sett ville jeg latt mangelen på farger jeg har være en kreativ begrensning jeg bruker, men jeg tenker ikke på den før fargelegginga står for tur. Ikke noe jeg prioriterer nå heller. Blått tannkjøtt altså. Her velges det ikke motiv etter medium.

"Dawn of the planet of the apes" er et monster av en tittel. Herregud. "of the" to ganger i samme tittel? Faaailof the planet of the apes

Tegneredskapene var litt hultertibulter på pulten, samt at jeg har et par andre prosjekter på gang, så avsted avsted til IKEA, kjøpe et par GLIS-bokser, en SAMLA og et større GLIS. De små GLIS-ene takler alt jeg har brukt så langt, bortsett fra blyantene som fortsatt er for lange.

Jeg kom i gang med tegninga tidligere i dag, men gjorde et par andre ting før jeg skrev ferdig dette og postet

Video: Being Bad at Art (6min) & Hating Yourself & Your Art (10min) Mattias Pilhede. Ikke de mest treffende for meg akkurat nå, men kanskje i framtida.
Sist endret av Jonta; 27. januar 2019 kl. 02:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.