View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av doseren Vis innlegg
Det er jo ikke uten grunn at det er svært få domfellelser av voldtekt sett opp mot antall anmeldelser og ikke-anmeldte overgrep - det er kompliserte saker å etterforske, og det er innmari sjelden fysiske beviser.
Spesielt gjelder det slike voldtekter som vi diskuterer her, hvor både "deltagere" og vitner i stor grad er beruset, selve voldtekten har skjedd uten vitner, og så vidt jeg har fått med meg er det ingen fysiske spor i form av sæd el.

Selv om både politiet og advokaten til TS har vært sikre på at en voldtekt har skjedd så er det ikke de som avgjør om saken skal opp for retten. Det er opp til påtalemyndigheten, som skal vurdere om bevisene ser ut til å holde. Igjen, dette er et klassisk eksempel på en sak som henlegges på bevisets stilling, dersom guttene blånekter på at noe har funnet sted er det vanskelig å fremlegge objektive beviser på noe annet.

Dog er det et par ting som skurrer litt, uten at jeg på noe vis trekker TS i tvil her.
- Jeg er enig i at det kan høres ut som om advokaten til TS ikke har gjort den beste jobben. Dersom hun var så sikker på at saken skulle havnet i retten ville det også vært naturlig at hun påklaget henleggelsen.
- Selv om saken er anmeldt av politiet er jeg rimelig sikker på at TS som offer vil bli informert om henleggelsen, og begrunnelsen for denne. Det er et vesentlig moment ved utmåling av eventuell erstatning.
- TS har nevnt at overgriperne er mindreårige. Jeg er usikker på om det er snakk om mindreårige som under 18, eller under den kriminelle lavalder.

Når det gjelder erstatningen har de krav på erstatning dersom saken blir henlagt, uansett årsak, men summene høres svært høye ut. Har googlet litt, og funnet at erstatning etter henlagte voldtektsaker gjerne havner rundt 20'000. En annen sak med oppgitt beløp gjaldt en siktelse for drap som ble frafalt etter ca et år og som gav 75'000 i erstatning. 100'000 høres dermed mye ut, særlig med tanke på at gjerningsmennene i denne saken neppe har særlig inntekt og så vidt jeg har fått med meg heller ikke har sittet i varetekt.
Det er også verdt å merke seg at det er to forskjellige instanser som yter erstatning til offer og siktet. Den som har vært siktet retter sitt krav til Statens sivilrettsforvaltning, og det gjøres der ingen vurdering av skyld eller sannsynlighet - erstatningen tilkjennes på bakgrunn av at man ikke har blitt dømt.
Vis hele sitatet...
Når jeg skriver mindreårige, så betyr det altså selvfølgelig under 18 år. Jeg hadde skrevet at de var under den kriminelle lavalderen om det var saken.
Jeg ble, som nevnt tidligere, informert om henleggelsen i tillegg til at jeg fikk begrunnelse for hvorfor - og det var på grunn av bevisets stilling.

Jeg skjønner likevel ikke hvorfor de skulle ha fått erstatning hvis det var fordi de ikke ble dømt. Er det slik at alle som blir anmeldt for voldtekt, hvor saken blir henlagt, får erstatning da? Siden de ikke ble dømt? Eller er det bare ren tilfeldighet hvem som får det? Det er nemlig ikke noe logikk i dette.