View Single Post
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Nja, vil ikke helt si det. Jeg står som kjøper og det betyr ikke direkte at det er jeg som skal bruke apparatet.
Når du kjøper tv så skriver du ikke under noen plass at du spesifikt skal bruke apparatet. De 2 to første tv-ene jeg kjøpte etter jeg flyttet hjemmefra ble kjøpt brukt og jeg fikk aldri faktura fra NRK helt til den dagen jeg kjøpte tv fra komplett.no, da begynte de å komme og der oppga jeg bare leveringsadresse som da har blitt sendt til NRK. På samme måte som at du står registrert som bruker av en IP adresse som er brukt til fildeling.

Så jeg kan ikke se at det er noen spesifikk forskjell på å sende faktura basert på leveringsadressen til en tv og faktura basert på bruk av en IP adresse.
Ingen av delene sier at det er meg som er den aktuelle brukeren, men IP adresse eller kjøp av tv kan knyttes til meg slik at det er naturlig tro at det er meg det gjelder.
Om dette er feil må man si fra.

Uansett så bør man bestride kravet, du behøver ikke bestride det før det går inkasso men om du ikke bestrider ett inkassokrav trekker de beløpet av lønna di til slutt.
Det er ikke spam, det er ett reelt grunnlag som ligger til grunn for brevet. Spørsmålet er om det grunnlaget vil holde i en rettssak.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på frikirken og nrk, er ganske massiv forskjell på hva som skjer der om du gjør nada.

Er det brei enighet om at hvermansen kan fakturere den h*n vet har sett på beskyttet materiale (IP + logg only), og at dette etter hvert blir tvangsinndrevet sånn helt uten videre?

Hvis ja så kan en privatperson få mye å bestride etter hvert.

En ting er en feilsendt faktura, det er ikke dette, dette er skremselspropaganda/utpressing.