View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, jeg vet ikke. Lover tolkes jo vanligvis i lys av intensjonen, og hvis utgiften var åpenbart konstruert for formålet og av bagatellmessig størrelse så tror jeg ikke det er så enkelt. For å sette det på spissen, hvis han hadde betalt én krone, tror du det ville ha blitt regnet som en gyldig, reell boutgift? Det tror ikke jeg. Jeg vet ikke hva han hadde avtalt å betale, men det var mye mindre enn skatteutgiften, og det var en avtale konstruert utelukkende for å slippe skatt. Ikke en utgift han hadde, men en han laget seg. Jeg, med mitt lekmannshode, ville sagt at det er svindel. Jeg påstår ikke at det var ulovlig, men jeg sier at det ikke er åpenbart lovlig. Så betalte han jo heller ikke, og selv om han trodde det ikke spilte noen rolle så har han jo gitt feil opplysninger til skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Jeg har forsøkt å komme til bunns i dette, men det er vrient å få avklart om det i det hele tatt er er belegg i loven for å kreve at representanten har utgifter ved den faste boligen på hjemstedet, selv om Skattedepartementet er tydelige i sin påstand. Det er også vanskelig å få avklart hva denne ev. beløpsgrensen må være på, utover at det forutsettes at "det påløper et minimum av kostnader ved den faste boligen på hjemsteded".

Lovverket er kanskje klart for skattejurister (alle fall om de jobber i skatteetaten), men for lekmenn er det ikke veldig tilgjengelig.
Sist endret av Tias; 1. november 2021 kl. 00:34.