View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det var jo ganske mange politikere som ble tatt i å lyve til seg gratis bolig. Er det slike politikere vi trenger? Grådige jævler som setter seg selv før andre? Ideelt sett burde vi vel hatt politikere som klarer å skille rett fra galt? Eller har du falt fullstendig for at stortinget skal speile hele samfunnet, så siden det finnes folk i samfunnet som jobber svart så er det helt ok at politikerne på stortinget lyver til seg gratis bolig?

Det jeg synes er litt merkelig er at såvidt jeg vet så har vi ingen virkelige sanksjoner mot slike politikere. De blir ut perioden uansett. Det føles ikke riktig for meg.
Vis hele sitatet...
Hvilke stortingsrepresentanter eller regjeringsmedlemmer var det som ble tatt i å lyve for å få pendlerbolig? Jeg må innrømme at jeg ikke fulgte saken med haukeøyne, men jeg kan ikke huske at noen som ikke hadde rett på det fikk tildelt bolig.

De to groveste eksemplene jeg husker var:
  • Daværende minister Kjell Ingolf Ropstad som hadde pendlerbolig han hadde rett på, men som unnlot å skatte for denne goden fordi han fra SMK hadde fått opplyst at hans tilfelle (gutterommet hjemme hos mor og far) ikke var skattepliktig.
  • Daværende stortingspresident Olemic Tommesen som hadde pendlerbolig han hadde rett på, men som kjøpte seg en liten 30m2 leilighet i Oslo et halvt år før perioden gikk ut i 2021, med intensjon om å bruke denne i tiden etter han var ferdig som stortingspresident. Når man disponerer egen bolig i Oslo - uavhengig av hvor liten den er - har man ikke rett på pendlerbolig, og han skulle derfor ha sagt fra seg pendlerboligen når dette skjedde, noe han ikke var klar over.
Disse to eksemplene er uheldige, men jeg vil personlig heller kalle dem uheldige omstendigheter og misforståelser enn løgn. Omstendighetene rundt det hele hjelper naturligvis ikke i lovens øyne: skatt må betales i Ropstads tilfelle, og Tommesen burde sagt fra seg pendlerboligen sin når han kjøpte en egen leilighet, men direkte løgn syns jeg kanskje ikke det kvalifiserer som. Men kanskje det er andre eksempler du tenker på?

Når det gjelder sanksjoner så må de jo følge loven som alle andre, og kan følgelig også straffes for ev. lovbrudd. FrPs Mazyar Keshvari ble f.eks. i Høyesterett dømt til 11 måneder fengsel etter å ha begått bedrageri ovenfor Stortinget hvor han leverte 75 ugyldige reiseregninger.

I Keshvaris tilfelle var han allerede ferdig med perioden sin, men generelt sett er det ingen muligheter for en representant til å si fra seg eller bli sparket fra sin post som representant: de er forpliktet til å stille uansett hva, og har ikke anledning til å la være. Død, alvorlig sykdom og fengselsstraff er gyldig fravær og en vara vil stille i stedet, men det er altså ikke et verv man frivillig kan trekke seg fra.
Sist endret av Tias; 30. oktober 2021 kl. 16:21.