View Single Post
Trådstarter
99
Nå er vi snart i mål!
Flotør måling er ikke særlig egnet, har jeg funnet ut, fordi det finnes andre mer geniale løsninger, se her.

Dette er små enkle følere som bli NC eller NO, avhengig av en føler del som styres av vannhinnen sin posisjon (Nivå). Dette er vanntette kontakter. 4 følere festes på et plastrør 4 m. langt. Avstand mellom hvert føler punkt kan være 1 meter. Føler 1 kan stå i bunnen av røret 2 cm fra enden, nr 4 øverst, 2 og 3 i mellom. Røret plasseres 1 meter over bunnen av brønnen sitt bunn nivå. Så er det ut med Arduino.

På markedet finnes det GSM sendere som sender forhåndsprogramerte SMS beskjeder, avhenig av noen portinnganger sine nivåer, NO (Normal Open) eller NC (Normal Closed). Det finnes enkel GSM sendere med opp til 4 innganger. Da lar vi inngang 1 hete "Vannstand mellom 1 til 2 meter", inngang 2 "Vannstand mellom 2 og 3 meter, osv. Hver gang en føler endre sin tilstand, sendes sms programert for inngang som endrer sin status.

Nå er det slik at man ikke kan vite om vannstanden er oppad- eller nedadgående. Men, ved å se på siste melding skjønner man "hvor det går hen". Skulle ikke forundre meg at senderen skiller for SMS melding mellom NC port inngang og en endring til NO status.

Så er det også slik at man kan ringe til GSM enheten og den avgir sitt SMS svar avhengig av hvilken kontakt som har, NC for eks.

Så nå jakter jeg etter den rette GSM senderen, der vil jeg nok trenge hjelp fra forumfolket, om noen har tips?