View Single Post
Trådstarter
99
Mange gode forslag her. Poenget med to målestaver med innlagt tråd av metall, var å måle resistansen mellom disse to staver. Dess mindr vann, dess større omsk verdi (jeg har tre årig utdanning innen lekronikk, så vett man de .

Jeg har endret måleteknikken. Ved å bruke en flotør med magneter festet i flotøren indre del av sirkel (flotøren er rund, fra slike kaste stav leker). Flotøren flyter rudt et rør. Røret som er av pvc plas gjøres tett i bunnen. Inni røret som er om lag 4 meter (maks vannstnd) moteres en mostand for hvert 50. cm. La oss si at vi bruker 100 ohm med tolleranse 1 % ved 50 cm (ikke så nøye med lav feiltolleranse. Så bruker man 200 ohm ved 1 meter, 300 ohm ved 1,50 meter, osv opp til 4 meters merket.

I bunnen føres tråden fra siste motstand opp til toppen av røret. Da har man en omsk kjede på 7 X X ohm (bunnen brukes ikke motstand). Ved hver motstand monteres en magnet bryter. Denne kortsluttes ( også hver enkelt motstand) dersom flotøren passere en magnet. Magneten koples parallelt over mostandene. Nå har hver 50. cm fått et "merke", ved at resistansen i kjeden reduseres tilsvarende hvor magneten i flotrøen passerer.

God ide med et 45Ah bilbatteri.

Skal sjekke long distance RF amplifier. Her kommer mine kunnskaper som radioamatør inn. Skal også sjekke med radio gruppen som jeg tilhører. 433MHz er de såkalte "frie frekvenser", men kan ha en begrensinger grunnet signal/støy forholdet. Da vil 950 MHz være mer å foretrekke, mens en øking av frekvens setter en begrensing mtp rekkevidde igjen. Dvs. utgangseffekten må økes.