View Single Post
Jeg vil anbefale deg den første boken jeg noen gang ble hektet på. den er litt gammel og jeg fant den faktisk i bokhyllen til far av alle ting:

Boken heter Papillon, oppfølgeren heter Bianco.

Boka handler om en fange som blir uskyldig drømt og hans rømningsforsøk. liker boken svært og den skal visst også være basert på en sann historie. orker desverre ikke utlede så utrolig mye om den fordi jeg egentlig sitter med hjemmeksamen her. Men her er det som står på wiki:

Papillon er en bok basert på skjebnen til den domfelte og flyktende forbryteren Henri Charrière. Boken ble første gang publisert i Frankrike i 1969 og ble en umiddelbar bestselger med over 1.5 millioner solgte eksemplarer i Frankrike. [1] Den ble oversatt til engelsk året etter (1970) og ble filmatisert ved Hollywood i 1973.

I følge forfatteren av boken, er det en autobiografisk roman som omhandler hans opplevelser ved franske fangeleirer, fra han ble domfelt til hans siste fluktreise. Henri Charrière erklærer selv at hendelsene som omtales er korrekte og nøyaktige basert på hans egen hukommelse. Hvorvidt dette stemmer og hvor nøyaktige beskrivelsene er, diskuteres i dag, der noen vurderer historien som ukorrekt basert på at hendelser og fengsler omtalt i boken ikke samsvarer med faktiske hendelser og fangeleire i det oppgitte tidsrom.

Den fristående fortsetningen, Revanch! (originaltitel Banco), er nærmest å betrakte som en roman med svak virklighetstilknytning.

Til forskjell fra hva som oftest påstås når boken diskuteres, rømte Charrière aldri fra Djeveløya, men fra Saint-Laurent-du-Maroni som ligger på fastlandet i Fransk Guyana.

Boken ble filmatisert 1973 med blant andre Dustin Hoffman og Steve McQueen i rollene, se Papillon (film).

Papillon betyr sommerfugl på fransk, og Charrière hadde dette tilnavnet på grunn av en tatovering av en sommerfugl han hadde på armen.

ANBEFALES!