View Single Post
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
979
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Hva er ikke rasistisk i 2021 er et bedre spørsmål
Vis hele sitatet...
Et godt spørsmål.
2021 året hvor fakta i en del tilfeller kan være rasistisk, transfobisk, homofobisk, antifeministisk.

For å svare på TS sitt spørsmål så har jeg flere gode venner som har svart (veldig mørk hudfarge).
Kontekst 1) Jeg har og ville nok aldri kalt de svart (unntak kontekst 3), men hvis folk spør så vil jeg heller henvist til hvor de kommer fra/er adoptert fra, hvis de spør siden de har en mer spennende hudfarge.
Skal sies at en av mine best venner er svart, han er adoptert, men han er så norsk i kulturen at det er helt ekstremt. Han ble adoptert i såpass ung alder at han kjenner kun den norske kulturen. Verdimessig/kulturmessig så er han mer norsk enn meg.
Kontekst 2) Hvis jeg hadde blitt ranet eller sett noen bli ranet og ransmannen var svart (veldig mørk), så vil jeg sagt til politiet at gjerningsmannen er svart (veldig mørk).
Eller lignende tilfeller.
Kontekst 3) Hvis en av mine gode venner var savnet så ville jeg beskrevet de som svart (veldig mørk).
Eller lignende tilfeller.

Samtidig føler jeg at ordet "svart" er et negativt ladet ord, sånn historisk sett.
Så jeg føler at ordet svart kan benyttes, men at dette er høyst situasjonsbetinget.
Fun fact: Når jeg bodde i Canada under studietiden, så ble ordet "brown" brukt om og av folk med indisk bakgrunn, å det var helt normalt og ble ikke tolket av noen som rasistisk.