View Single Post
Skjønner. Men husk på at psykoser kan arte seg på forskjellige måter og det finnes forskjellige stadier og grader. Det samme vil gjelde schizofreni. Det er jo et problem når typen din anklager deg for å prøve å forgifte han og baserer det på at han kan stokke om bokstavene i navnet ditt til ett eller annet djevelsk. Det er jo en vrangforestilling som en ikke ville ha fått eller tatt seriøst dersom en er frisk i hodet. Et annet rødt flagg er jo at han har endret personligheten sin samtidig som at dette har begynt. Jeg ville tatt dette veldig seriøst dersom det var kjæresten min.

En trenger naturligvis ikke å være psykotisk for å tro på konspirasjonsteorier, men når det går for langt så kan det være et faresignal. Spesielt når en plutselig blir sykelig opptatt av det over kort tid og atferden endrer seg på flere områder veldig raskt. Det er heller ikke slik at punktene jeg listet over er must-haves for psykose. Det kan arte seg på mange forskjellige måter, dette var bare noen typiske eksempler. Det ser jo også ut til å stemme på de første 4 av 5 punktene jeg listet, selv om det ikke er nøyaktig slik de arter seg. Bare kutt setningen hvor kommaene blir plassert.

- Blir veldig opptatt av et nytt tema

- Blir mer mistenksom til andre

- Blir opptatt av uvanlige, kanskje «skjulte» sammenhenger, f.eks. konspirasjonsteorier

- Føler seg spesiell og annerledes



Jeg mener ikke bastant at han er psykotisk, altså! Men jeg ser mange røde flagg. Det er også slikt som kan utvikle seg til en psykose. For å finne passende ''sjekkpunkter'' så må en nesten se på rett type psykose. I dette tilfellet så kan det blant annet være starten på en Paranoid psykose. Dette er en form som utvikler seg gradvis og er i begynnelsen vanskelig å skille ifra de som kun har en livlig fantasi.