View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er jo du som nevner avhørsteknikk, som om du vet hva politiets avhørsteknikk går ut på.
Vis hele sitatet...
"Som om du vet hva politiets avhørsteknikk går ut på"

Hvordan i huleste greier du å tolke meg slik? Har aldri hevdet at jeg vet noen verdens ting om avhørsteknikk, jeg? Kan du være så vennlig å utdype litt? Eller er det kanskje enklest å bare pøse ut sarkastiske one-linere?

Jeg har vært i avhør rundt 10 ganger med ulike politibetjenter, så jeg vet i alle fall litt av hva dem gjør.
Er jo ikke likt hver gang, spørs hvem du snakker med. Men en av strategiene deres har jeg lagt merke til.

Spør masse spørsmål først, der det virkelig gjelder å ikke trå feil. Spørsmålene føler jeg fungerer som feller, som de setter ut for å få deg på kroken senere i avhøret.
Så sirkler de seg inn som ørner. Bruker kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å gjøre deg usikker og for å presse deg. Får deg til å tro at du må bevise din uskyld.
Når de ser at du ikke blir påvirket av det, kan dem begynne å lyve for å stresse deg enda mer.
Typ: "Ja, hvis stoffet ikke var ditt, så er det neste logiske steget å begynne å etterforske om det kanskje er samboeren din/moren din/whatever sitt stoff, da".

Plutselig snur dem en PC-skjerm med et eller annet bilde på som de vil ha deg til å tro at er et fellende bevis. Det kan forsåvidt være et fellende bevis også. Eller sier at de har hørt et eller annet fra noen i miljøet om ditt eller datt.

De kan også overdrive eller underdrive hvor alvorlig forbrytelsen og den eventuelle straffen er,for å få deg til å innrømme.

Alt går jo ut på å få deg til å innrømme. Spesielt i saker hvor de er avhengige av innrømmelse for å få deg dømt. Er slike saker jeg har mest erfaring med, men har erfaringer fra ander typer avhør også.

De kan prøve å virke veldig snille og hyggelige for eksempel, slik at de lurer deg til å stole på dem. Og innrømme.

Jeg er ingen ekspert på temaet, dette er kun mine erfaringer. Men det er litt fascinerende dersom de blir frustrerte av deg. De prøver hardere og hardere og hardere for å få innrømmelse. Hehe.

Føler du at dem presser deg for mye, er det bare å avslutte avhøret og gå hjem. Husk det folkens. Husk også at du har alt å tjene og ingenting å tape på å være hyggelig og høflig når du er i kontakt med politiet.


Regner vel med at jeg får kritiske spørsmål på dette innlegget også, men jeg begynner å bli vant. Men før jeg blir flambert som en creme brulee, vær vennlig og husk at jeg har presisert at dette er mine erfaringer. Jeg sitter ikke på noen fasit, og jeg har NULL KUNNSKAP om hva de lærer om avhørsteknikk på skolen. Okei?

Skulle ønske det gikk an å gi minus-KP, som på reddit når man downvoter.
Sist endret av TrippyKing; 16. april 2018 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.