View Single Post
Sitat av Archdacko Vis innlegg
Pr dags dato er det ikke grunnlag for dette, det er jeg sikker på. Jeg gikk jo til samme lege med 17 dagers mellomrom og fikk 100 tramadol begge gangene. Han anså det troverdig at jeg lot det som var overflødig etter at smertene var borte, ble lagt i skapet til senere behov.

Det er vel greit nok at det ikke er helt rasjonelt/lurt å ruse seg på opiodanalgetika som medisinstudent, men det er lite rasjonelt blant legestanden i Norge generelt. Leger er den yrkesgruppen med høyest selvmordsrate, hvor de liksom skal ha grunnleggende kompetanse på forebyggende og rehabiliterende tiltak for å gjenopprette homeostase (likevekt mellom psyke og kropp, og at de funker sammen).
Vis hele sitatet...
Homeostase omhandler den fysiologiske indre likevekten, men du skal ha kudos for en artistisk tolkning. Det er ikke rasjonelt å misbruke opioder generelt, spesielt med tanke på hvor lett man blir avhengig. Dette gjelder uavhengig av hva du studerer eller jobber med, men medisinstudenter lærer også spesifikt om avhengighet og biologien bak det.

Og det at leger er en yrkesgruppe med høy selvmordrate betyr ikke nødvendigvis at de er irrasjonelle, det er en latterlig konklusjon. Det er nok flere faktorer, hvor jeg kan tenke meg at stress og ansvar er to av hovedfaktorene.