View Single Post
En ting jeg synes er interessant med GK110-brikken som sitter i GTX 780 og GTX Titan er at de har enormt høy compute-ytelse. Det tallene under viser er ytelse for matrisemultplikasjon med henholdsvis single precision floating point (float) og double precision floating point (double), hentet fra Anandtech. Matrisemultiplikasjon er en typisk oppgave der GPU banker CPU, og gapet kan spesielt godt sees på store matriser.

Driver og programmerer mye med Nvidia CUDA til blant annet masteroppgaven min, så dette er ting jeg følger med på. Som dere ser har GTX 680 latterlig lav ytelse på double precision, faktisk en god del lavere enn GTX 580 fra forrige generasjon. Titan har derimot en ratio på single og double precision som ligger nærmere det man finner på Tesla-kort. Etter det jeg har sett av ytelsestester på GTX 780 i forhold til Titan i spill, lover det også godt for compute-ytelsen. Så om man skal bruke kortet til noe annet enn spill, er de faktisk ikke så dyre, tatt i betraktning alternativer som Quadro og Tesla!

Single precision:


Double precision: