View Single Post
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Hadde vel 4.7 i promille da jeg skrev dette innlegget. Glemte faktisk at jeg hadde skrevet det før jeg tilfeldigvis fant det i loggen for to minutter siden. Og jeg tror jeg vet svaret på mitt eget spørsmål. Angst var mindre vanlig før internett og sosiale medier ble utbredt, dette var også tilfelle lenger før covid satt sitt preg så det ligger nok i tidene vi lever i / kulturen. Generation X vokste opp med dårlig veiledning, foreldre slår ikke lenger ungene sine for å få skikk på dem. Alt skal løses diplomatisk i disse tider og som resultat har vi blitt en gjeng med pyser totalt blotta for selvrespekt.
Vis hele sitatet...
Øh, nei. Det du oppnår med å slå et barn, er at barnet blir redd for deg. Det er selvsagt en effektiv måte å oppnå lydighet, men ikke selvrespekt og trygghet. Å vokse opp i frykt gir et sentralnervesystem som er rigget for å konstant se etter fare, dvs et sentralnervesystem med angst.

Dette er logisk. Hjernen former seg omgivelsene. Frontallappen er det siste som er ferdig utviklet, nettopp for at vi skal ha mulighet til å tilpasse oss de svært ulike miljøene vi mennesker lever i. Vil du oppdra et barn som fungerer godt i en verden der det er forventet at man kan opptre diplomatisk, med tro på sine egen evner og omsorg for andre? Vel, da er det et sånt miljø du må oppdra det i. Det sier igrunn seg selv.
Sist endret av *pi; 16. mars 2022 kl. 19:22.