View Single Post
Jeg har en gammel maskin som jeg tenkte å gjøre om til en gaming PC.
Det er en HP Proliant DL380 tror jeg.

Husker ikke hva det heter, men tror det kalles backplane-kort. Jeg har fjernet dette kortet ettersom det ble svidd. Jeg hadde likevel en raid-kontroller jeg kunne putte i PCIe-sloten, så det gjorde jeg.

Problemet er at dette medfører at harddiskene ikke har strøm, fordi de får i utgangspunktet strøm fra det backplane-kortet. Nå har de kun sata-tilkobling til raid-kontrolleren. Jeg har bekreftet at raid-kontrolleren fungerer og oppdager harddiskene, ettersom jeg koblet harddiskene til en ekstern strømforsyning for å teste.

Har derfor sett på strømkabelen som kommer fra hovedkortet til backplane-kortet, og vurderer å leke litt med den for å få strømmen jeg trenger. Det er denne.

Kontakten på dette kortet ligner på kontakten som kobles til PSU-en når man har en sata-strømkabel. Dette bildet viser hvilken kontakt jeg sikter til. Altså kontakten helt til høyre.
https://ae01.alicdn.com/kf/HLB1JJ26X...s-Platinum.jpg

Tenkte derfor å kanskje kutte kontaktene bort og koble lederne slik at sata-strømkontaktene får strøm fra kabelen som egentlig skal inn i backplane-kortet. Det er bare det at kontakten til backplane-kortet er identisk, men mindre i fysisk størrelse.
Det gjorde at jeg ville undersøke med et multimeter før jeg i det hele tatt gjorde noe her.

Resultatet ble som følger:

Det betyr at jeg må splitte opp den ene positive 12v-lederen og unngå å bruke den ene jord-lederen for å få det som jeg vil.
Noen som vil protesere?

Næ. Jeg gjorde det, og det gikk vel cirka bra? Diskene fikk strøm og hele pakka, men ingen av dem begynte å spinne opp. SSD-ene begynte å lukte svidd, så jeg tenker at dette kanskje ikke ga harddiskene noe signal om å starte opp, og samtidig ikke hadde noen funksjon for å sjekke hvor mye strøm disken vil ha. SSD-ene overlevde heldigvis.

Eller så var det en leder som ikke ble helt riktig. Samma det, jeg gir faen i det nå, jeg fikk det til å fungere uten dette.

Tips: Ikke gjør dette.
Sist endret av Offentligfyr; 31. desember 2021 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.