Tråd: George saken.
View Single Post
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvor kan jeg lese mer om denne økningen av rasisme?
Vis hele sitatet...
Vil starte med å si at jeg som flere andre i denne tråden er møkklei av hvor stor dekning USA får i norske media, og at jeg ikke har noen interesse av å diskutere enkeltsaker.
Det er veldig mye å ta tak i av det rent systematiske, så jeg vil nøye meg med å trekke fram tre elementer som jeg mener kan ha bidratt til å øke institusjonell rasisme innad i politisystemet.
Du vil antagelig finne liknende systemer og tilstander i andre land, men dette er for USA spesifikt.

COMPSTAT et fantastisk statistisk verktøy for å lage «kriminalkart» og bedre forutse hendelser for hvor og når hendelser ville intreffe.
Fungerte utmerket til systemet ble misbrukt av politi og politikere; i stedet for å slå seg til ro med å få ned raten, ble det stadig lovet at den skulle fortsette å synke. Og synke, og synke, for hvert år.
På et punkt nådde jo systemet sin effekt-grense, så for å fortsette å få nedgang i statistikken lovet av ordførere, ble kvotesystemer inført for patruljepoliti.

Disse kunne for eksempel ikke i praksis avslutte et skift uten å ha rapportere en viss mengde saker for å vise at politiet var like effektive som før.
Det tillot også politi å arrestere deg hvis du hadde fått en bot eller liknende tidligere, selv om du ikke hadde gjort noe annet enn å «se hemmelighetsfull ut» da du ble stoppet. «Stop-and-frisk» av vilkårlige forbipasserende ble en ny standard, veldig ofte med minoriteter som mål.

På samme tid måtte raten for alvorlige saker fortsette å synke, slik at det ble oppfordret fra politisjefer at voldtekter og voldssaker skulle feilrapportert som mildere fortredelser. Dette rammet særlig «problemområder» aka fattige nabolag.
En av grunnene til at kriminalstatistikken fra enkelte byer i USA bør tas med ei litta klype salt.

Du kan antagelig selv søke deg fram til hvordan dette systemet har bidratt til å øke samfunnsforskjeller, korrupsjon og rasisme innad i politistaben mange steder i USA.
Hvis ikke kan jeg anbefale deg en ganske nyansert dekning av COMPSTAT og hvordan systemet ble ødelagt i The Crime Machine Part I and Part II.

Før COMPSTAT ble implementetr på 80-tallet, ble også såkalt Broken Windows Policing innført. Denne måten å drive politiarbeid baserte seg på å fokusere resursene mot «problemområder». Problemområder ble identifisert og valgt ut basert på mengden med synlig forfall eller vandalisme i urbane nabolag.
Idéen var noe sånt som at områder med grafitti og knuste vinduer ville tiltrekke seg flere kriminelle, slik at ved å slå hardt ned på «petty crime», ville terskelen for mer alvorlige lovbrudd bli høyere.

Systemet så ut til å ha en god effekt i utgangspunktet. Dog, som med COMPSTAT vokste det fram en kultur for maktmisbruk som rettet seg mot fattige.
Det finnes ekstremt mange analyser av Broken Windows Policing der ute, både for og i mot. Her er én artikkel, relativt nøytral og overfladisk etter hva jeg kan se.

Et av hovedargumentene mot er at det har blitt et slags skalkesjul for maktmisbruk og politifeil. Det finnes nesten ikke grenser for hva som kan unskylles som «agressive policing».

Til sist, både COMPSTAT og Broken Windows er ansett som ledd i det som benevnes som School-to-prison Pipeline, et fenomen observert i mange land med fengselsstraff for mindreårige, deriblant USA.
Dette er relevant for denne diskusjonen fordi affluente ungdomsforbrytere sjelden er offer for dette systemet, mens ungdom (spesielt unge menn) fra resursvake og vanskeligstilte hjem nesten ikke kan ungå å havne i dette sporet.

Jeg lenker direkte til Wikipedia-artikkelen siden denne diskuterer problematikken og henviser til andre faktorer som er med på å bidra til at dette vanskelig kan sies å ikke ha et noe rasistisk preg.

Håper dette ga deg innsikt i hvorfor mange mener såkalt systematisk rasisme har økt blant amerikansk politi siden 80-tallet.