View Single Post
Hei!

Kort bakgrunn om meg:

I 2019 kom jeg videre fra sesjon og inn i Hans Majestet Kongens Garde, noe som virkelig var en motivasjonsboost for meg ettersom jeg alltid har hatt lyst til å tjenestegjøre samtidig som jeg er svært historie interessert, spesiellt militær historie. Garden var derfor midt i blinken, også ettersom jeg helt siden jeg var yngre har ønsket å jobbe innenfor politet som faren min, så da passet det fint at Garden har et tett samarbeid med politiet. Jeg har gått 2 1/2 år på Heimevernsungdommen, og har til en viss grad litt erfaring innefor militær disiplin, holdning og bruk av våpen. Men i slutten av 2019 så gikk jeg på en ganske vond smell.

Til syvende og sist så endte det med at jeg fikk en påtaleunnlatelse for bruk av hasj, noe som har ødelagt sjansene mine for forsvaret. Jeg har likevel sendt et brev til vernepliktsverket og forklart saken min og spurt om jeg likevel kan få tjenestegjøre, ettersom det var en påtaleunnlatelse, og jeg ikke ble straffet for det. Jeg skulle i terioen ikke inn før i 2021 og har da hatt 2 år på å bevise at jeg er tjenestedyktig. Men kjenner jeg Forsvaret riktig så kommer jeg ikke inn siden jeg har fått en reaksjon på min uttømmende politiattest. Jeg angrer veldig på valgene jeg tok tilbake da, men gjort er gjort, og det har fått meg til å tenke litt utenom det vanlig, nemelig videre til hoveddelen av innlegget!

Som tidligere sagt så har jeg hatt en interesse for militæret og historie så lenge jeg kan huske. Fremmedlegionen, utifra sånn jeg forstår det, har jeg en reell sjanse på å evt komme inn i. På sesjon her i Norge så besto jeg den fysiske og psykiske testene med gode resultater, samt jeg er heldig helsevis med å ikke ha hatt noen tidligere skader som brukkene ben, forstuelser osv. Har heller ingen allergier og ser på meg selv til å ha relativt god fysikk.

Jeg har derfor tenkt på å verve meg i Fremmedlegionen ettersom jeg vil si jeg møter kravene. Jeg er jo ikke ettersøkt av Interpol akkurat for å ha røyket hasj før, og jeg ble teknisk sett slik jeg forstår det ikke straffet for lovbruddet, ettersom de hadde bevis for å kunne straffe, men ga meg istedenfor en ny sjanse. Jeg vil derfor tro/håpe at jeg ikke vil ha noe problem med å kunne verve meg i Legionen når spørsmålet om jeg har begått noen lovbrudd blit stillt. Jeg vil også påstå at jeg har motviasjonen som trengs, ettersom jeg hittil i livet har virkelig hatt lyst til å tjenestegjøre.

Poenget med dette innlegget er at jeg ønsker alt av tips og deres meninger til det jeg har lagt frem. Såklart til syvende og sist så er det jeg som står for valget, men det betyr ikke at jeg likevel vil høre noen innspill fra tidligere soldater, (hadde satt pris på om en tidligere Legionær også kunne kommet med innspill om det er en som leser dette innlegget) eller helt tilfeldige folk.
Jeg vil tørre å påstå at det er en stor forskjell mellom å tjenestegjøre førstegangstjenesten i Forsvaret, og verve seg i Fremmedlegionen som har en kontrakt med bindingstid på 5 år, hvor jeg også kan/kommer til å bli sendt til andre deler av verden for å fremme og verne Frankrikes/Legionens interesser. Selvom jeg også tror jeg ville håndert krig greit, så føler jeg at det mest sannsynlige er meg som føler meg litt for cocky etter å ha sett utallige krigsfilmer, dokumentarer (noe jeg vil påpeke at jeg vet ikke kan sammenlignes med å faktisk være i krig eller bli beskutt) samt fått en liten fjern følelse av å handle under press mens jeg har vært på militær øvelser med HVU. Men det er jo der treningen til Fremmedlegionen skal kunne forbrede meg så godt de kan til å kunne reagere under press, få oversikt og ikke krølle meg sammen til en liten ball fyllt av sjokk som jeg tror hadde skjedd med meg om jeg hadde blitt sendt til et krigsområde akkurat nå. Å tjenestegjøre er det jeg virkelig vil akkurat nå, og jeg vil si at jeg ikke ser noen andre muligheter enn Fremmedlegionen.

Som tidligere sagt, alle meningner, tips, motsigelser og alt annet dere føler å svare på dette innlegget tar jeg det hjertelig imot