Tråd: Opiumvalmuer
View Single Post
Sitat av Vlad.Drac Vis innlegg
Opiumsvalmuefrø, Papaver somniferum, er ikke ulovelig å importere eller dyrke i Norge.
Etter blomstring må man beskjære hver frøkapsel for å utvinne råopium, det er dette som er ulovelig. Du skjærer 1 mm snitt vertikalt rundt hele planten og høster (skraper med en tapetkniv) 6-8 timer senere. Dette kan gjøres flere ganger (over ca en uke eller to).
I forhold til mengde opium utvunnet så er det mange faktorer du må ta i betraktning.
Jordsmonn, hvor tett plantene står, strain/gener og hvor moden frøkapselen er.
En åker på 4 x 5 meter med dårlig jordsmonn og standard frø fra plantasjen vil gi deg ca 1-2 gram per sessong.

Etter høsting av råopiumet bør man skjære av frøkapsler med stilk og tørke det.
Da har man frø til neste sessong og kapselen kan man lage en potent te av.

lykke til

Legger til:
Det er ikke mye "latex", som man kaller det, i hver plante.
Jo tettere du setter plantene, som egentlig bør ha 20-30 cm mellomrom, jo mindre avkasting i råvare vil du få. Om du setter dem for tett vil du også få varierende størrelse på frøkapslene, noen er små, noen er store. Da er det ikke uvanlig med en innhøstning på størrelse med et fyrstikkhode per plante, eller mindre. Jo oftere du høster fra en frøkapsel, jo mindre får du.

Om du får tak i noen skikkelige strains, har god jord, luker ugrerss og tar vare på dem, kan jeg tenke meg man kan få en god produksjon hvor latexen velter ut i store mengder rett etter snittet (som man ser på bilder fra de litt mer profesjonelle i bransen).

Dette er etter min erfaring, og jeg er fortsatt i "trail by error" fasen.
Vis hele sitatet...
Vis blomsten er veldig liten vil fortsatt opiumen være potent? bare at det er mindre i den.