View Single Post
Sitat av Trigger_Dog Vis innlegg
Ser at du refererer til tannleger, leger osv.. hvordan ser du for deg å kunne motivere noen til å ofre så mange år på skole benken, for å kunne kvalifiseres til disse, og andre yrker med lang skole gang? Da er det vel bedre å gjøre ingenting, og leve på gratis strøm, hus, mat, og borgerlønn? Da har mann tross alt mer tid til alt annet?
Vis hele sitatet...
Folk studerer både like lenge og lengre enn tannleger og leger og tjener halvparten. Inkludert folk med doktorgrader. 5 år (tannleger) er like langt som et hvilket som helst masterstudium. OK, medisinstudiet er et år lengre, men der er svært mange som bruker både 6 og 7 år før de har gjort seg ferdig i mindre strømlinjeformede studieprogram. De har også muligheten til å jobbe på studentlisens med en lønn som gjerne overgår folk med mastergrader etter ni semester.

Jeg kjenner mange, mange leger - inkludert flere nære venner. Jeg er helt sikker på at de setter pris på å ha god økonomi, men jeg hørte aldri noen av dem vurdere det høyt på lista når de valgte. Sikker jobb, status (tenker spesielt på arbeidsplassen, å være høyt på rangstigen reduserer stress), svært priviligerte som studenter (flere har uttalt at det er vanskeligere å komme inn på studiet enn å gjennomføre - det brukes enormt med ressurser på dem) og at studiet er interessant er grunnene. Det er på ingen måte slik at de føler de ofrer noe som helst ved å bruke 6 år på disse studiene, de innser at de er ekstremt priviligerte lenge før man begynner å snakke om lønn.

Jeg mener mange leger tjener for mye sammenlignet med andre profesjoner. Minstelønn som ny lege på sykehus er ikke allverden (de tjener imidlertid ok med alle tilleggene de får), men etterhvert blir gapet enormt. De er, jevnt over, ikke mer slitne eller investerer mer i jobben enn jordmora, fysioterapeuten med spesialisering eller andre med omtrent like lang eller til og med lengre utdanning enn dem. De kan fort tjene opp mot det dobbelte på et sykehus. Det er helt greit at de tjener mer, men forskjellene er for store. De har ekstremt gode avtaler for feks utdanningspermisjon med lønn - hele fire måneder sammenhengende hvert femte år. Tro meg, det er et fåtall som gjør veldig mye mer enn å bla i noen artikler mens de pusser opp hytta eller "gjester" et sykehus på feks Hawaii.