View Single Post
Sitat av Uflaks98 Vis innlegg
Psykologen min og jeg har gått gjennom en ganske lang test med mange spørsmål. Vi gjennomgikk dette forrige gang og hun hadde diskutert med teamet sitt om "resultatene."
Slik det ble forklart at jeg scoret "høyt" på 4 forskjellige typer
Paranoid, Ustabil, Unnvikende og Avhengig.
Vis hele sitatet...
Først: Jeg synes det er litt rart av en psykolog å slenge fire personlighetsforstyrrelser etter deg og ikke forklare bedre for deg hva det innebærer.

Personlighetsforstyrrelser er ikke ulike distinkte sykdommer. Der er liksom ikke fire ulike ting i veien med deg, du har personlighetsforstyrrelse (hvis hun nå har diagnostisert deg og ikke bare mente litt høy score) og har noen trekk som dominerer i den forstyrrelsen.

Det kom ny utgave av diagnose manualen i fjor, ICD 11. Dette med personlighetsforstyrrelse ble endret en del på der. Man kategoriserer fra mild til alvorlig, og velger ut noen hovedtrekk. Bortsett fra borderline, som jeg tror fortsatt har beholdt en egen særstilling, litt usikker på hva de landet på der. Du har altså ikke fire sykdommer/ forstyrrelser.

Det er jo ikke noe rart at du er bekymret for dette. Det er litt heftig å få kastet på seg. Men det er viktig å huske at en diagnose ikke forandrer deg, det er bare en beskrivelse. Den kan oppleves begrensende, men å få en diagnose kan også oppleves godt, hvis du kjenner deg igjen i den. Det kan gi litt struktur til og forklaring på forvirrende symptomer. Det kan også føles bekreftende å bli forstått av den som behandler deg. Hele poenget med en diagnose er at du skal få en behandling som er tilpasset og fungerer.

Som Marlboro sa, så er ikke dette som en somatisk diagnose, du har liksom ikke et virus, eller fire ulike virus, som gjør at det er noe galt med deg. Personlighetstrekk eksisterer på et spektrum, og det kan bli mer eller mindre til hinder for deg i livet ditt. Å finne ut hva det er som skaper problemene dine er en måte å gi behandling på, det er ikke en "tittel" som oppsummerer hvem du er.
Sist endret av *pi; 9. oktober 2019 kl. 08:53.