View Single Post
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Vet det er litt off-topic, men Rød fluesopp har jo gang på gang vist seg rundt om i europeisk kultur. Mulig jeg husker feil, men kan alltids huske å ha sett røde sopper med hvite flekker på seg fra barnebøker og tv-programmer.

Har også hørt fra bekjente at soppen skal ha blitt brukt i forbindelse med vikingens berserkgang. Men SNL bekrefter at dette ikke sant. Imidlertid så virker det som den har hatt sin plass i Øst-Sibir og da trolig også andre steder i verden. Jeg liker å tro selv at våre landsforfedre har hatt en tilknytting til soppene her. Menneskelig nysgjerrighet strekker seg nesten uendelig langt, og selv i de som levde her for hundrevis av år sia.
Vis hele sitatet...

Jeg tror noe av det kan forklares med at akkurat fluesoppen er svært tiltalende ved utseende og at den har et veldig typisk utseende for sopp. Men, det skal ikke skyves under teppet at det er noe bak Amunita Muscari i det historiske arkivet. Både fra gammel kunst og gamle tekster.

Når det gjelder kulturen rundt akkurat den typen her i Europa så er jeg enig i utsagnet ditt at det må ha vært noe mtp tilknytningen til Øst-Sibir. Og der kan jeg også bekrefte at kulturen er i vel og live idag også.