View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg sliter med å forstå motivasjonen bak at du identifiserer deg som kristen, dersom du ikke tror på noen av de typiske kjernetrosartiklene i kristendommen: jomfrufødselen, gjenoppstandelsen, en personlig og skapende gud som hører og besvarer bønner, etc. Om du anser "Gud" som et annet navn på en emosjonell sinnstilstand og Jesus som en oppegående vanlig mann, ser jeg ikke helt hvordan dette klaffer så godt med det vi normalt kjenner som den kristne religion. Er det noe du føler for å utdype?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hva du mener med typiske kjernetrosartikler. Finnes det typiske kjernetrosartikler i kristendommen? I så fall har ikke jeg fått med meg det eller kan huske at noen har definert/skrevet de ned. Hmmm. Er veldig nysgjerig på hvor du har hentet det fra i så fall.

Jeg har faktisk ikke ofte tenkt over hva som definerer en kristen. Jeg tror også at kristne har en stor variasjon ift. verdisyn. En del lever jo i steinalderen og følger bibelen svært ordrett, mens en annen del forstår at samfunnet forandrer seg og forandrer etikken og moralen slik at den blir mer liberal.