View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg sliter med å forstå motivasjonen bak at du identifiserer deg som kristen, dersom du ikke tror på noen av de typiske kjernetrosartiklene i kristendommen: jomfrufødselen, gjenoppstandelsen, en personlig og skapende gud som hører og besvarer bønner, etc. Om du anser "Gud" som et annet navn på en emosjonell sinnstilstand og Jesus som en oppegående vanlig mann, ser jeg ikke helt hvordan dette klaffer så godt med det vi normalt kjenner som den kristne religion. Er det noe du føler for å utdype?
Vis hele sitatet...
Kristendommen har slik jeg har forstått det et eneste krav: troen. Så lenge man tror på Gud og at han elsker menneske så høyt at han ofret sin egen sønn(Johs 3.16 som de allere fleste av oss har fått indoktrinert i oppveksten), vil man oppnå frelse og leve evig i himmelriket.

Kan det imidlertid tenkes at mennesker som bruker kristendommen som etiske retningslinjer i livet sitt kan definere seg selv som kristen? Må troen på historien bokstavelig talt være tilstede eller kan man bruke egne tolkninger og tenke at bibelen bare er full av metaforer og andre virkemidler for å kunne fremstå som guddommelig - nettopp fordi etikken i den skal være forhøyet fremfor andre sin livsfilosofi?

Jeg spør fordi jeg oppriktig er interessert i å høre hva andre mener. Ut fra et vitenskapelig perspektiv blir kristendommen avkledd i første setning, det vet jeg.