View Single Post
Godt med smør
482
Sitat av Vasall Vis innlegg
Nå har jo flere andre gitt deg bra svar allerede, men siden du spør så skal du få svar:
For det første sier du her at du lever et dobbeltliv og at du holder rusbruken din hemmelig. Du må altså skjule en del av livet ditt for vennene dine, som kan kalles å lyve for vennene sine eller ihvertfall ikke vise hvem du er til dine nærmeste. Jeg forstår godt at du holder det skjult da mange, med god grunn, har et anstrengt forhold til det.
Men du må også da se hvordan rusmidler styrer din oppførsel ovenfor dine
venner og familie allerede.

Jeg er ikke ute etter å kalle noen idiot eller liknende bare fordi de er 16 år. Det er nok rimelig vanlig å ha et litt ufokusert syn på ting i den alderen, jeg husker selv godt at jeg gjorde mye ugjennomtenkte ting som jeg fikk angre på etterpå i mitt sekstende år, selv om jeg følte meg like voksen i hodet da som nå.
På en måte blir man aldri eldre inni seg enn 16-17, men visdom kommer med erfaring.
Det er en grunn til at man ikke kan stemme før man er 18, og det er også en grunn til at man må være 21 for å kjøpe det eneste lovlige, tunge rusmiddelet i høye konsentrasjoner.

Den stereotypiske tankegangen din som minner om mange andre 16-åringer handler ikke nødvendigvis om at du "lurer deg selv" eller "faller ned i en ond sirkel" alle er forskjellige.
Det var vel mer at du utviste en økning i rusmiddelbruk til det dobbelte hvert år, at du prøver mange forskjellige rusmidler, som om du leter etter noe som mangler i livet ditt.
Jeg vet ikke hvilke rusmidler du snakker om engang, da ordet "rusmidler" omfatter ufattelig mange vidt forskjellige substanser.
Men en regel som kan være lur å ha for samtlige er nok å vente til man er i tjueårene ihvertfall.
Innen den tid skjønner man nok hvilke rusmidler som bare er noe bedritent svineri og hvilke som kan ha en nytteverdi, om man bruker dem på riktig måte
(noe som, pga ungdomskulturen og en gjennomsnittlig sekstenårings prioriteringer, er veeldig vanskelig for en 16åring å forstå hele konseptet av)

Jeg kjenner jo ikke deg, og som sagt så er alle forskjellige, men en sekstenåring som går i forsvarsposisjon mot startinnlegget og legger frem grunner til at du, som sekstenåring som driver med ca 8 forskjellige rusmidler og øker lista årlig, er jo i seg selv faresignaler på at prioriteringene dine er umodne.
Du sier jo at du ruser deg svært sjelden, så kanskje jeg har feil.
Men å lage grunner for å ruse seg er egentlig å lage unnskyldninger for å ruse seg. Og hjernen er ekspert på å lage unnskyldninger for sin egen ulogiske eller umoralske oppførsel.

Og det er deg selv du bør ha denne diskusjonen med. Spør deg selv om disse rusmidlene er nødvendige for deg for å ha en bra tilværelse. Er de det bør du absolutt slutte med dem. Er de ikke det, så hvorfor ikke vente til hjernen din, holdningene dine og kroppen din har stabilisert seg?
Vis hele sitatet...
dobbeltliv er ett litt tungt begrep, for det har aldri vært ett problem og f.eks røyke en grammer, og slappe av, gjøre ting hjemme. Deretter møte mine rusfrie venner den påfølgende dagen? kall det ett dobbeltliv du. Har jo og fått ventilert rusbruken litt blant noen folk som røyker, men tingen er bare at de har jeg aldri trekt til den innerste sirkelen min av venner, mine første venner, og de jeg vil ha ut livet.

8 rusmidler, var jo som sagt en fiksjonell liste, men ja du ser doblet bruk, vet du hvorfor det øket så kraftig? 8 klasse, det du finner hjemme. Alkohol, en av de, concerta som jeg fikk av en bekjent. Om vi da skulle plusse på 2 nye rusmidler, f.eks nikotin og cannabis. Da er vi oppe i 4. Da hadde fikset kontakter i rusmiljøet, så kanskje knips, pepper, kola, benzo fordelt på 364 dager? oppe i 8 rusmidler der. Fort gjort.

det var snakk om prøving, kjøpte ikke igjen. Siden jeg ikke ville utvikle en dårlig rusvane, totalt i fra 8-10 klasse ruset jeg meg kanskje toppen 15-20 ganger, inklusivt alkohol. (ikke nikotin da dessverre) dette menst jeg holdt meg i ett rusfritt miljø, det krever ikke TO liv, dobbelt liv. Det krever ganske nøyaktig ca 15-20 kvelder fordelt på 1095 dager.

Er denne økningen du så skummelt prater om, fortsatt like dodgy?

Og si at som 16 driver jeg med 8 forskjellige rusmidler er og ta setningen min totalt ute av kontekst, jeg har PRØVD, 8 rusmidler, antageligvis flere.

når du er 20 skjønner du sikkert hvilken rusmidler du har nytte av ja. Men de fleste som har 20 har vel heller ikke prøvd all verden? jeg føler at denne veien er min måtte for å luke ut det jeg har nytte av. Det er tross alt fordi jeg har prøvd så mye, over såpass lang tid og under såpass moderat bruk jeg har realisert at jeg skal vente med psykadelika til jeg er vel moden for det. Noe jeg nå bare utsetter så lenge jeg kan, jeg ser det er få rusmidler jeg har nytte av. Derav den moderate bruken, og de få få jeg bruker nå, (om bruker er rette ordet) er cannabis og alkohol, cannabis, toppen 1-2 ganger i måneden, vist i det hele tatt. Og alkohol de få gangene noen her klarer og overtale meg til å bli med på en fest.

Joda, jeg ser vel hvordan jeg lyver for mine beste venner, men i løpet av året har jeg faktisk åpenbart min rusbruk ovenfor ei veldig god venninde, ingenting har endret seg. Men ja det er nå, vil tro att i 8 klasse er det nok større sjangs for att A: Jeg fikk en ruskompanjong eller B: Jeg blir sett ned på, siden metaliteten til 13 åringer er hakket mer umoden enn 16, kanskje ikke store forskjellen, men nok til å ikke bli fryst ut.

Jeg skjuler ikke en del av livet mitt for vennene mine, rusmidler i den forstand har ikke vært såpass sentrale at jeg føler for og diskutere det med mine venner som ikke nyter alkohol, hvorfor skal jeg bebreide dem med det, når jeg får ventilert det på erowid, nff, og noen andre bekjente jeg har i rusmiljøet?

bruker ikke rusmidlene for en bedre tilværelse, det var av nysgjerrighet, jeg hadde gode forhåndsregler, og sitter her nå. Med ett veldig kompleks syn om rusmidler, ett moderat bruk.

Du sier og at visdom kommer av erfaring, her er jeg ytterst enig. Men, det er tydeligvis meget dumt at jeg har skaffet meg erfaring i en såpass ung alder (selvom det ikke gikk gale IMO) og sitter nå her med hva jeg liker og se på som ett snev av visdom, kan vel si det jeg har lært og forstått er hvorfor mange kommer i ett dårlig miljø, jeg ser hvor lett det er og gå gale på denne veien, jeg setter pris på hvor hærlig det er at jeg har en minst like fortreffelig dag enten jeg er skev eller komplett edru, jeg ser hvorfor det var fint at jeg ikke brukte flere av stoffene særlig repetivt over en kort periode. Hvorfor det var fint jeg ikke gjorde det i ett rusmiljøet, hvorfor jeg ikke delte det med noen. For alle desse små valgene jeg har tatt opp i gjennom det få årene, føler jeg er noen av de sentrale tankene jeg kommer til og bevare selv i 20 års alderen når det kommer til rusbruk.