View Single Post
Skal du ha med sitronsmaken kan du bare droppe å ha den i satsen.
Lag sats med vanlig vingjær, ikke bruk mer enn 6kg sukker til 25 liter sats, da urenheter oppstår med sterkere sats, og du får mer biprodukt med i det endelige produktet ditt.
Druesukker (dextrose monohydrat) gir også et renere produkt enn vanlig strøsukker.

Når satsen er ferdig gjæret (mostvekt viser -10 eller opptil -20) anbefales det at du stikker den om til en ny dunk og tilsetter klarningsmiddel.
La den stå 2 dager med klarningsmiddel lik at satsen blir fin og klar (Klarningsmiddel fungerer som et vektstoff som drar med seg gjærrester til bunnen av dunken)
Deretter stikker du den om til en ny dunk enda en gang. Regn med noe svinn, så du ender opp på ca. 22 liter sats.

For bedret kvalitet på sluttproduktet kan du oksidere satsen med kaliumpermanganat som du får kjøpt i 1kg bokser på felleskjøpet. Bland 3ml KMNO4 i en halv liter lunket vann og rist så du får blandet det ut. vannet vil få en lilla farge som du deretter heller i satsen.
Satsen vil nå bli enten lilla eller mørkebrun, og oksideringen begynner. Etter noen timer vil du ha en lysebrun sats. Oksideringen tillater deg å ta bedre cuts ved brenning.

Skal du bedre kvaliteten enda mer før brenning anbefales det at du stripper satsen, og tar ut all råsprit av den. Du kan oksidere den strippede spriten også før endelig brenning, men jeg har dårlig erfaring med å få blandet kmno4 med sprit, virker som spriten skiller det.

Kvaliteten avhenger også mye av brenneapparatet du tar i bruk.

Anbefaler deg å bygge en VM-kolonne (Vapor management) til destilleringen.
Strippe-kolonne burde du ha utenom dersom du skal strippe spriten.
Til slutt, hvis du skal ha smak, burde du bygge en essensbrenner - men dette kan forsåvidt stripperen brukes til.

Anbefaler å bygge i kobber, da kobberet tar til seg noen av fy-stoffene under destilleringsprosessen.

Destilleringsprosessen:
Kok opp, og la det få litt reflux før du åpner ventilen for uttak, siden du er mer kvalitetsbevisst enn noen andre, ville jeg kastet den første desiliteren som kalles foreshot, vanligvis kastes 0,5dl som dette.
Deretter tar du ut 5DL "heads" - dette er det første som kommer ut etter foreshot, og inneholder noen urenheter da du ikke har oppnådd ønsket damptemperatur enda. Hvor mye du skal ta ut heretter er litt vanskelig å si. Gjærer den til -10 kan du ta ut 2,84 liter 95,6% - da ville jeg tatt ut 2,3 liter body - og tatt resten som kom ut for seg selv (tails).
bodyen er sannsynligvis så ren nå at du kan drikke den uten å rense med kull.
Gjærer den til -20 kan du ta ut totalt 3,17 liter 95,6%. Det tillater optil 2,5 liter body. 2,8 faktisk, men du er såpass kvalitetsbevisst som du er, så jeg ville ikke tatt mer enn 2,5liter.

Nå har du mellom 2,3 og 2,5 veldig ren sprit.
Skal du ha smak på denne, kan du kjøre den en gang til gjennom samme apparatet, men da uten kolonnefyll. Eventuelt kan du kjøre den i stripperen (etter grundig vask).

- fin