View Single Post
Ser at wikipedia mener du må opp i 1 kilo før det er annenleddssak, jeg er ikke fult så sikker på om det stemmer, men kan ikke henvise til det motsatte. Er av den oppfatning av at du kommer innenfor annen-ledd både på hasj og amfetamin ved over 50g - Siden alt over 50g ikke kan hevdes og være til eget bruk og derav ment for videre salg. Vi kommer aldri til og vite hvor terskelen til avlytting ligger, jeg er personlig av den oppfatning at den er meget lav.

Vi blir som du sier, ikke enig. Jeg er av den klare oppfatning at politiet har mer enn nok hjelpemidler til og håndtere de kriminelle. Det er ikke akkurat sånn at det finnes noe kriminelle miljø i Norge som politiet vet om som de ikke klarer og få bukt med. Dette problemet finnes i mange andre land derimot. Jeg er åpen for dataavlesning og alt det der oppimot terrorisme.

Jeg er glad du nevnte Sverige. De har høyere straffenivå i Norge, men langt færre som sitter fengslet der. I sverige har personer en helt annen rettsikkerhet som jeg kommer innpå tidligere i denne tråden. Fra du blir arrestert i Sverige får påtalemyndigheten alt fra noen få måneder til 6 måneder og stille deg for retten. Der holder det ikke med en indisierekke for og sannsynliggjøre at du har gjort et lovbrudd slik som i Norge. Mye høyere beviskrav og de får ikke lov og holde personer fengslet i årevis mens de bygger en sak slik som politiet i Norge får. Noe som igjen viser suvereniteten til politiet i Norge. Det blir ikke stilt noen spørsmål med at det sitter i teorien uskyldige personer i årevis i varetekt i Norge mens politiet bygger sin sak. Amnesty har gang på gang gitt landet vårt stryk, men det skjer nada. Det burde for oss alle være skremmende. Like skremmende som det burde være når vår justisminister setter opp komiteer for og få et svar fra folk med faglig tyngde og velger og se bort ifra det og stiller sin lit kun til politiet, som selvsagt kun har en motivasjon - Få utvidet fullmakter.

For og runde av. Dataavlesning vil berøre langt flere enn bare den personen som politiet får lov og overvåke. Dette mener jeg og mange andre er et drøyt steg og ta da politiet i åresvis har klart seg uten og måtte trosse personvernet til mange uskyldige mennesker. Politiet har så mange ting til rådighet; Spaning, telefonavlytting, avlytting av ISP, informanter, politi agenter som kan opptre som kriminelle og infiltrere miljø og sikkert mye annet jeg ikke kommer på. Dette burde være godt nok.