View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hvorfor er det slik egentlig? Føler folk seg truet og underlegen i sosial omgang med mennesker som er betydelig "smartere" enn de selv er? Er det en slags IQ misunnelse ute å går, slik at om en treffer noen med høy IQ så må en virkelig huske å finne ut hva som kan være galt med vedkommende?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er fullt så enkelt.

Janteloven er muligens en del av det, men jeg tror det er mange andre faktorer som også spiller inn.

1) Populærkulturen. Det er helt enkelt en populær klisjé å fremstille intelligente mennesker som enten autister eller psykopater. Og gjerne motsatt - stikk i strid med vanlige oppfatninger er det faktisk ikke slik at autister eller psykopater har høyere IQ enn normalen. Men det er en slags vedtatt sannhet som det er vanskelig å bekjempe.

2) Ensomme barn. Intelligente barn sliter ofte sosialt. Ikke fordi de er asosiale, men fordi de er ensomme. Høy IQ gjør ikke at du modner noe fortere enn dine jevnaldrende, men det gjør at du får andre interesser, en annen humor og en annen forståelse av ting. Og siden like barn leker best, og høy IQ pr. definisjon er sjeldent, så blir svært intelligente barn ofte stående alene. Også kjeder de seg på skolen. Når de så i frustrasjon reagerer slik som barn gjerne gjør - ved å utagere - så må de gjennom en lang utredningsprosess før man får avklart at 'problemet' hverken er psykiatri, vold i heimen eller ADHD. Bare høy intelligens. Man skulle jo tro at høy IQ var lett å diagnostisere, men tydeligvis er det ikke slik. Dette bidrar dessverre til å forsterke inntrykket mange har om at intelligente folk er asosiale. Og det kan de altså være, men jeg påstår at det ofte skyldes uheldige omgivelser fremfor svakheter ved personen.

3) Kommunikasjonsproblemer. Det er vanskelig å vite hva andre tenker. Når man skal forklare noe for andre, så må man finne balansegangen mellom å gjøre det for teknisk (slik at tilhørerne faller av) og for enkelt (slik at de kjeder seg). Dette tror jeg alle har erfart. Nå, dette er vanskelig nok for folk på ca. samme kognitive nivå. Men hvis du tar en person som alltid er veldig mye smartere enn alle andre og intuitivt bare ser en løsning andre trenger lang tid på å finne, hvordan skal denne personen greie å legge lista riktig? Du trenger ikke å tenke deg om for å se at 3+5=8. Du bare ser det, umiddelbart. Sett at du snakket med noen som ikke så dette intuitivt, hvordan skulle du forklare det? Kan du forklare hvordan og hvorfor du forstår det? Det ville blitt svært frustrerende for begge parter. Når noe er opplagt for den ene, og uforståelig for den andre, da er det fort gjort at den intelligente avskrives som arrogant og sosialt klumsete - selv om problemet egentlig ligger annensteds hen.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. august 2021 kl. 23:50.