View Single Post
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Tingen med IQ tester er at de ikke er standardiserte og de kommer aldri til å være det. IQ tester som skal fungere for alle mennesker på hele jorda og som er tilpasset deres egen oppvekst og kultur vil aldri bli produsert.
Vis hele sitatet...
Jeg er selv ikke enig i at IQ er en god måler for generell intelligens, men det største problemet er hvordan IQ blir mistolket. IQ tester er i all hovedsak mønstre og former og laget slik at alle mennesker i hele verden kan forstå dem i varierende grad ut ifra deres kognitive evner til å gjenkjenne sammenhenger i forskjellige oppgaver som blir vist frem. Så jeg spør deg, hvordan i alle dager kan kultur og miljø påvirke dette? Klart, miljø og kultur kan påvirke IQ'en din men det er fordi det påvirker dine kognitive egenskaper fremfor din evne til å få lik målingskvalitet som andre mennesker.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
IQ brukes for det meste nå som en måleenhet til å se på personens egenskap til å observere mønstere i tall og figurer (som er i all hovedsak det du får servert i en test hos Mensa).
Vis hele sitatet...
Vel, du ser at ved å teste disse egenskapene så ser en evnene dine til å se sammenhenger i spesielle bilder, samt forstå bildene, forstå hvordan du skal gå frem for å løse oppgaven. Dette er nemlig hva IQ er, hvis du vil måle sosial intelligens får du heller ta en EQ test.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Ville aldri sett på IQ som en måleenhet for intelligens ettersom det dekker et såpass lite område innenfor ferdigheter. *Ferdigheter som i evnen til å se mønstere (som nevnt ovenfor), forestille seg et flertall dimensjoner, osv.
Vis hele sitatet...
Som sagt, det er nettopp dette IQ er. IQ er ikke en altdekkende intelligensmålenhet, det er måling av din intelligenskvotient der en kan se på det mer som heltallsdelen i matematikk der 17:5 vil heltallsdelen være 5 altså IQ, noe som da er den delen vi mennesker liker å regne som ''intelligens'' mens resten som da blir 2 vil være de andre intelligensområdene. IQ test måler ikke dine evner til å spille kortene riktig for å få god jobb, ikke dine evner for å manipulere andre mennesker, ha god selvsinnsikt, sette seg inn i andre, vite hvilken vin som skiller seg ut av 300 typer, eller andre former for intelligens. Du har andre målenheter for disse formene intelligens.

Jeg gjorde veldig feil med heltallsdelen, det var en misforstått metafor jeg så jeg selv bomma på. Men poenget mitt er fremdeles det samme: IQ er en type intelligens. Folk ser ut til å blande det med andre intelligenser.
Sist endret av Relevant; 27. januar 2016 kl. 15:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.