View Single Post
Sitat av Pruttnisse Vis innlegg
Hvor har TS sagt noe som indikerer at den ikke håndterer problemene sine på en sunn måte?
Vis hele sitatet...
Ikke i det hele tatt. Men jeg vet av erfaring at det er nødvendig å ta hensyn til egne behov og grenser for å kunne fungere for andre, så derfor er det mitt råd til TS: Ta vare på deg selv, og innse begrensningene i hva du egentlig kan gjøre for en voksen person som ikke vil hjelpes.

Hvordan er det si at noen bærer ansvar for å "håndtere problemene sine" hvis det ikke finnes en beviselig effektiv og sikker fremgangsmåte for å gjøre det, hjelpsomt eller riktig? Igjen kilder på at det er mulig, og til hvilken grad hadde hjulpet. Denne indikerer f.eks. at potensielt kun et mindretall responderer på behandling som noe kurativt
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å gjøre dette så jævlig komplisert: Faren er ansvarlig for hvordan han velger å håndtere problemene sine. Datteren kan tilby hjelp, men er ikke ansvarlig for å få faren til å ta imot den. Han velger selv, og må leve med sitt valg. Det er ikke jeg som blander inn moral og tilgivelse og sånt her. Hvis TS synes det er vanskelig å forstå hva jeg mener, så kan hun spørre.

Alder har forøvrig ikke noe å si på hva man kan forvente av noen. En voksen autist f.eks. er fortsatt autist - og kan være 3 år gammel i hode. En person som pådrar seg en hjerneskade (kilde2) vil -slik jeg ser det- uavhengig av hvor gammel den bære hverken mer eller mindre ansvar for hva hjerneskaden dens fører til.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, nå bare kverulerer du. Dette gidder jeg ikke.
Sist endret av *pi; 10. november 2020 kl. 16:41.