View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ingen sentralbank bak aksjer heller - men ingen betaler for brød med aksjer. Per i dag er bitcoin heilt ubrukeleg som valuta, på grunn av høge transaksjonskostnader, høg teknisk barriere, ekstremt volatil kurs, og lang overføringstid.

Eg er teknologiinteressert. Eg har lasta ned ymse btc-apper eit par ganger, og sett på ymse btc-nettsider, og konkludert med at til helvete, det er ubrukelig i praksis og alt for teknisk til at eg gidd å bruke tid på det...
Vis hele sitatet...
Nei ingen betaler i butikken med aksjer for brød, likevel er det et marked både for noterte aksjer og unoterte aksjer. Og folk kan fint fortsette med aksjehandel selv om de aldri får kjøpt brød og melk for aksjene utenom at de må innom kurtasje og avgifter før de kan realisere. Men med bc kan i teorien bli annerledes fordi det er ingen fysiske hindringer i veien for at ikke Rema og Coop kan ta betalt i BC. Hva fremtiden bringer gjenstår å se, men kanskje kommer vi dit. Om ikke med kort så kanskje med mobilbetaling eller noe annet som inkluderer cryptopenger.

Ja din strategi er en helt ok strategi det. Om det brer om seg er det jo bare å skaffe seg bc da. Men nå er det jo ikke den praktiske bruken som er eller har vært den største driveren og som har presset prisen opp. Det er jo spekulasjonen samt at når bc kom og ikke var backet av en sentralbank så akkurat det var jo nærmest enestående. Så fløt de jo også på at svært mange trodde bitcoin som default var umulig å spore. Idag vet jo de fleste at det må jobbes litt for å skjule bc og hvor de er kommet fra. Men dette var nok også med til å skape interessen og spekulasjonen rundt cryptocurrenices.

Idag er det noen få norske nettsteder som tar bc. Det tok liksom ikke av slik mange forventet. Og akkurat dette med bc som daglig bruksvaluta ble nok i stor grad kjørt i senk pga den tidvis elleville verdistigningen på bc. Folk turte rett og slett ikke betale med bc, for tenk om verdien økte 15 % eller mer på bare noen dager?

De som ønsker å bruke bc feks online, på reiser etc kan fint gjøre det. Det er krevende og det langt mer pes enn de fleste andre alternativer men det er mulig. Det er lokale vekslere stort sett overalt, det er endel bc "minibanker" der du kan kjøpe bc. Var vel en i oslo og en i trondheim også? Tror de forsvant av en eller annen grunn.

Bc har skapt mange vinnere og mange har også tapt. Om noen skal kaste seg på spekulasjonen og forsøke å dra inn stort så er jo det helt greit det. At andre velger å avvente eller takke helt nei er også greit.

Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Hvilken sentralbank er bak bitcoin?
Vis hele sitatet...
adhd og sydelksi er kjipt når en blir ivrig. Skrivefeil men får ikke rettet opp gr. 5 min regel.

Bitcoin har ingen sentralbank bak seg og det var en av årsakene til at mange favnet om bc da den kom. For det var nærmest uhørt og utenkelig. Cryptopenger ble jo på en måte motstykket til fiatpenger. For kryptopengene var en fastsatt max beholdning. Feks ingen mulighet til å devaluere ved å "trykke opp flere sedler".

Sitat av liasis Vis innlegg
Så lenge "alt" snakket om bitcoin er fokusert rundt å tjene penger på kjøp/salg av valutaen i seg selv fremfor kjøp/salg av varer og tjenester så henger jeg på moret og stemmer ja på flopp.

blockchain generelt har jeg fortsatt tro på at kan være nyttig. Men haugevis av disse nye blockchain-selskapene går bare rundt i knarkrus og lager dårligere løsninger på problemer som egentlig bare trenger en god gammeldags database*

(* ja. jeg vet at poenget er at i en blokkjede kvitter man seg med det sentrale registeret. Men i mange tilfeller hvor det finnes fungerende registre er ikke løsningen nødvendigvis alltid å bytte til ny og uprøvd teknologi. Kanskje er det langt mer verdi i å utvikle gode API-er, standarder og lovverk slik at registrene vi allerede har kan utveksle informasjon enklere)
Vis hele sitatet...

Det er jo slik at veldig mange investorer elsker objekter der det er store svingninger og der det skjer mye. Det muliggjør det å bruke mange forskjellige strategier slik at det kan tjenes penger nærmest uansett hvordan markedet går. Og akkurat det har hold liv i mange selskaper i lang tid.

Nå er det jo ikke slik at bc kun er spekulasjon, for det ligger jo en kryptovaluta i bunn som i teorien kan en egenverdi utenom ren spekulasjon. Skulle det komme en ny global krise så kan kan det gi kryptopenger et kraftig løft.

Når det gjelder bc mot andre kryptopenger så skal jeg ikke mene hverken det ene eller andre. Det er blitt veldig mange å velge i og noen vil sikkert dø. Hvem blir det som faller først? Er det nødvendigvis slik at noen må falle? Vel det er jo noe som alle må tenke gjennom før de går igang med med å handle i kryptopæng.

Men isolert sett, så kan nettopp det at bc er en av de det spekuleres hardt i være en fordel for de som ønsker å spekulere.
Sist endret av random67489; 2. oktober 2018 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.