View Single Post
Det blir gjort en vurdering etter du har vært gjennom neste runde. Om legen vil at du skal prøve en av dosene du har vært på i prøveperioden litt til, eller prøve noe annet med en gang er vanskelig å si. Du velger neppe helt selv hvilken medisin du får prøve i etterkant, det vil avhenge av hvilke bieffekter du opplever og hvilke utfordringer du merker med Ritalin. Jeg vil anta at du får tilbud om å prøve Aduvanz eller Elvanse og ikke Concerta.

Det er absolutt ingen forskjell på hvordan Ritalin og Concerta fungerer i hjernen da det er akkurat samme virkestoff (metylfenidat), men det som skiller dem er hvordan virkestoffet blir frigjort over tid i kroppen din etter inntak. Aduvanz, Elvanse og Attentin har derimot et annet virkemiddel (dexamfetamin) og vil fungere litt annerledes på hjernen enn Ritalin og Concerta.

Utprøving av medisiner er i stor grad tillitsbasert, men jeg vil råde deg til å følge opptrappingsplanen, og merker du for mye bivirkninger ved økning av dose er det gjerne bare å ta kontakt med behandleren så fort som mulig å forklare situasjonen. Når jeg prøvde ritalin så merket jeg veldig fort at 30mg var en for høy dose for meg og returnerte til 20mg og deretter 10mg før psykiater konkluderte med at vi burde teste Elvanse. Det er mange som får veldig god effekt og få bivirkninger av Ritalin ganske lenge, så det er verdt et forsøk, man burde ikke være innstilt fra starten på at man skal over på et annet medikament.

En annen ting; for å vite hvordan medisinene fungerer for deg, hva de kan hjelpe for og hvilke bieffekter de har så er det ikke kun det at man må ta de over flere uker, men man må også tilvennes medisinene til en viss grad. Det kan ta månedsvis å bli helt sikker på hva som er et resultat av dagsformen sin og hva som er en effekt, bieffekt eller et resultat av medisinene etter min erfaring. At ting er nytt og forvirrende i starten er normalt.
Sist endret av Snilepisk; 9. mars 2020 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.