View Single Post
Hei!

Fikk lyst til å svare på denne.
Jeg er litt usikker på hva vinklingen din er.
Ikke for å være sarkastisk, men er dette science eller er det fiction?

For noe av det du skriver virker godt gjennomtenkt, men så stusser jeg på andre deler. Kan ha noe med at du skriver på engelsk, det er litt vanskeligere å skjønne alt da.
Hvis jeg skal skrive noe lengre på engelsk, så pleier jeg å skrive det på norsk først. Jeg synes det er lettere å se på papiret hva jeg mener da, mens jeg forsøker å finne de rette uttrykkene på engelsk.

Du begynner godt i innledningen, med å trekke frem Digitalt Grense-Forsvar som er et forslag i dagens Norge, og du har rett, det har ingen ting med forsvar av endepunkter eller infrastruktur å gjøre.
Det er i all hovedsak kun en overvåkning for å levere rådata til analyse av NSA.
Og du trenger ikke gå lenger enn til Storbritannia for å finne et skrekkens eksempel på hvilke forslag som nå er på vei der, og hvor mange offentlige institusjoner som har tilgang til data om borgerne.
Ikke uten grunn at GB ble kalt "Airstrip One" i nineteeneightyfour, det er blitt en forlenger av United States of NSA sine interesser i Europa, og et overvåkningslaboratorium i ett.

Men her begynner jeg å mistenke at du i stor grad gjengir boka du har lest, og ikke så mye mer.
Og derfor lurer jeg på hva du egentlig ønsker.
Tilbakemelding på en tekst som du har hentet innholdet til fra en annen bok? Eller to?
Vel, innholdet er uansett litt utdatert (8-9 år gammelt?).
Fordi, "TOR 'or similar networks'" viser eksempelvis at på den tida var ikke andre mørke nett så veldig kjente enda. Eller mesh networking.
Så han ekstrapolerer litt mulig fremtidig funksjonalitet, men bommer med forslaget om å nedlaste et helt netsted.
Freenet for eksempel bruker gitt ledig plass på harddisken til å lagre populære filer og nettsteder, til brukerne i nettverket.
Ikke veldig stort nettverk, kun rundt 10.000 samtidige brukere mot TOR sine 2 millioner.
Men konseptet er der.

Resten av det Zittrain sier, fremstår i ettertid som noe vagt.
Eksempelvis "nasjonale brannmurer driftet av staten", "en fremtidig tollkontrollør" eller "en annen usynlig sjekkemekanisme før man kan dra videre"?

Jeg tror jeg hadde kjøpt en litt nyere bok, kanskje også kommentert direkte til snevre, spesifikke nyhetssaker istedenfor et så veldig stort emne som "hvordan bruker folk internettet eller alle tenkelige varianter av det i fremtiden og hvordan reguleres det av statlige og kommersielle interesser".