View Single Post
Sitat av prenix Vis innlegg
Det stemmer, men det er ikke åpent for allmennheten, og de aller fleste ønsker ikke å bli kriminelle for å prøve rusmidler.
Vis hele sitatet...
Det er jo i aller høyeste grad åpent for allmenheten. Hvem som helst kan kjøpe narkotika når som helst. Du må oppsøke et kriminelt miljø (som i seg selv er et argument for legalisering), og som sagt, tall fra anre land viser at avkriminalisering ikke fører til at "alle" begynner å bruke stoffet elle stoffene.
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg mener at mange trenger straffer for å forstå alvorligheten. Disse straffene gir en negativ innvirkning med èn gang. Det med lengre bruk tviler jeg på de fleste tenker på, ettersom det kan være langt frem i tid.
Vis hele sitatet...
De færreste blir jo tatt og straffet første gang de ruser seg på ulovlige stoffer. Tvert i mot finnes det mange som aldri blir tatt, og enda flere som holder på i mange år før de ryker på en smell med ordensmakten. Når man så blir tatt går det fort 6-12 mnd. før saken kommer opp eller man får en bot i posten. Jeg vil ikke kalle det "instant feedback" akkurat...
Sitat av prenix Vis innlegg
Det å fjerne straffer for råkjøring vil neppe hindre dette i å oppstå, selv om alle sjåfører vet konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke sammenlikningen din med råkjøring er fullverdig. Råkjøring på trafikkerte veier vil aldri kunne være trygt eller ansvarlig. Det er forbudt fordi det setter sjåførens eget og andre trafiknters liv i fare. Det er imidlertid ikke forbudt å kjøre racerbil i 300 km. i timen på en avsperret bane. De fleste vil heller ikke se på det som spesielt uansvarlig eller farlig, så lenge sikkerhetsutstyr blir brukt og sjåføren vet hva han eller hun driver med.

Slik det er i dag foregår all bruk av ulovlige rusmidler helt ukontorllert, på samme måte som råkjøringen som faktisk finner sted på veiene våre, på tross av fartsgrenser, fotobokser og kontroller. Ved en avkriminalisering/legalisering vil man kunne regulere bruken (til en viss grad), som om den skulle foregått på en bane.