Tråd: Kodebootcamp
View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Sannhet med modifikasjoner. En del av det som foregår på universitet/høyskole er tull og irrelevant for å bli programmerer/teknolog. Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal med ex.phil. relatert til mitt fagfelt, ei heller diverse fag der jeg eksplisitt ble forbudt å velge relevante fag fordi man skulle ha en bredde. For all del, jeg tok gratis studiepoeng imot med åpne armer, men det er mye surr man må igjennom.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det er veldig dumt at folk ikke ser nytten i exphil, da det i min mening er et veldig viktig grunnlag for dannelsesprosessen en utdannelse skal være. Hovedformålet er at en skal kunne ha grunnlag til å forholde seg reflektert til vitenskapens felles historie og dens systematiske bakgrunn i filosofien. Samt etikk. Vitenskapsteori er viktig fordi det er rammeverket for faget, og etikk for at en skal kunne reflektere over etiske problemstillinger man møter i jobb men også livet ellers.

Meg bekjent er det heller ikke obligatoriske breddefag på andre universiteter enn NTNU(?), men jeg kan være enig i at breddefag ofte kan være irrelevante og unødvendige.