View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det meste av høgare utdanning handler ikkje om å lære konkret teknologi, men å lære mønster, og å tilegne seg ny kunnskap. Så utdanning innan programmering bør jo gi eit godt grunnlag - sjølv om det på ingen måte vil sei at vedkommande er utlært.
Vis hele sitatet...
Det gir mening. Det forklarer også hvorfor jeg aldri har måtte backet mine påstander om kompetansen innen språk X med dokumenter fra offentlig utdanning.

Det har vært tilfeller der arbeidsgiver har spurt om kildekode til tidligere prosjekter som har vært relevant for språket de ønsker jeg skal kode i, men det har som oftest sluttet der.

Jeg anbefaler derfor at github repos er essensielt som supplement til jobbsøknaden.


Sitat av etse
Greit nok så gå frontend-verden fort fremover men sammen med at javascript har blitt et betydelig bedre språk - og gode rammeverk som React-test begynner ting å roe seg litt.

Å si at React-test er gammeldags og erstattet av VueJS er veldig feil. De er så forskjellige at ulike folk liker de. React er gjerne veldig funksjonelt og folk som liker funksjonell programmering heller da mot elm. VueJS er mer template basert og låner en del konsepter fra Angular.

Om man lærer seg React i dag er ikke det et dårlig valg. Samme gjelder VueJS. Uansett er ikke det å lære seg et bestemt rammeverk som er viktig. Man må forstå konsepter og teknologien. Gjør man dette så er det å komme i gang med et nytt rammeverk ikke egentlig så vanskelig.

Når jeg var ferdig med utdanningen hadde jeg så vidt rørt frontend, men hadde masse kompetanse på programmering. Ble satt på et prosjekt hvor vi skulle jobbe med Java-backend og Angular i frontend, og vil påstå det ikke var så vanskelig å komme i gang. Trebgte selvfølgelig at folk holdt meg litt i hånda og hjalp en god del i starten. Men alle seriøse bedrifter legger til rette for litt opplæring i starten så man kommer i gang.

Poenget mitt er, ikke tro du trenger å være ferdig utlært før du får deg jobb. Lær deg de viktige ferdighetene og forstå konsepter - og vær innforstått med at du kommer til å lære masse mens du jobber. (Og det kan være greit å undersøke om eventuell arbeidsplass legger til rette for kompetansebygging)
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg sier React blir erstattet av Vue har ingenting med funksjonell programmering å gjøre. Vuejs er en videreutvikling av både Angular og React. Vuejs støtter både JSX og Templates. Vue har særdeles få preferanser, og det er nettopp derfor Vue stiller utrolig sterkt.

Hovedinntekten min i dag (på frontend) er å konvertere gamle prosjekter med statiske sider i fra PHP/ASP, til en litt mer moderne klient. I Vue splitter man dette opp i .vue filer og praktisk talt copy paster eksisterende kode. Hvis dette skulle vært gjort i React, ender man faktisk opp med en total rewrite til JSX. Jeg har gjort dette før og er absolutt ikke en fan av tiden det tar.

Man må uansett lære seg React. Personlig mener jeg man egentlig må sette seg inn i alle potensielle rammeverk. Jobben din som en utvikler er ikke begrenset til rammeverk, men å produsere produkter, uavhengig av hvordan du snekrer produktet sammen.

Sitat av liasis
Men likevel er samfunnskritisk infrastruktur bygd på teknologi fra 60 og 70-tallet.

Hva som er månedens hype på Internett spiller i det store og hele fint liten rolle.
Vis hele sitatet...
Månedens hype er absolutt relevant, siden sannsynligheten for at du ender opp med en jobb der du må ha en viss forståelse innen xx rammeverk er mye større enn 60-70 talls kode.

Grunnen til at dette ikke har blitt erstattet ennå er fordi det er dypt integrert. Dypt integrert teknologi med mange avhengigheter er særdeles vanskelig å skifte uten breaking changes. Siden det er så dypt integrert er det også veldig battle proven, og har mindre behov for vedlikehold. Det er særdeles vanskelig å få seg jobb på slik teknologi.