View Single Post
Googlelært
seroto9n's Avatar
459
Narkotika er ulovlig fordi vi har en gammeldags politikk som ikke er basert på nyere forskning. Vi har mengder av mennesker i dette landet som har trodd på det myndighetene har sagt siden 60-tallet og disse meningene er så godt som hugget i stein for de eldre generasjonene.

Vi har ikke et lovverk fordi det kun er politikerne som tror det bør være sånn, det er sannsynligvis en stor mengde velgere som tror akkurat det samme.

For å gjøre noe med det har det jo dukket opp foreninger som jobber mot lovgivningen og som informerer folk på en profesjonell og sannsynligvis en bedre måte enn de aller fleste litt-på-kanten-folk kan. Du kan gi støtte til f.eks. Emmasofia og Foreningen Tryggere Ruspolitikk.

I tillegg kan du informere de du synes det er verdt å informere. Husk at å komme med rastafariklær og en vannpipe på ryggen for å si at "du vet at hasj kurerer kreft?" vil ødelegge troverdigheten din, sannsynligvis for livet. Så du trenger en rolig approach. Hør litt hva folk tror avhengighet er og opplys folk som virker å ønske å snakke om temaet fremfor å prøve å trykke ned i trynet til folk som har bestemt seg for at alle rusmidler (utenom alkohol og alt du får av en lege selvsagt, hehe) er satan selv. Det gjør ingenting annet enn å ødelegge for deg selv og alle som tror på det samme som deg.

Hvis du ønsker å lese mer om grunner til hvorfor narkotika bør være ulovlig har jeg faktisk stilt et lignende spørsmål selv for en stund siden som du kan finne tråden til her. Kan jo presisere at jeg kun spurte om cannabis hvis du ønsker å spare et klikk

Jeg tror hovedargumentet for kriminalisering av narkotika er avhengigheten. Avhengighet vet vi både direkte og indirekte ødelegger hauger av liv landet over hele tiden, så jeg tror dette er det beste stedet å starte. Det er faktisk mange som tror at folk velger å være avhengige, og veldig få forstår hvor få som faktisk blir avhengige av rusmidler.

Et lite gullkorn fra en satirisk twitterkonto som egentlig sier det meste om lovgivningen, hehe.