View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan kan myndighetene vite at du har handlet krypto? Jeg bruker bankkortet mitt på CEX, og der fremkommer det ikke av kontoutskrift at jeg har handlet krypto (kun at jeg har overført penger). Rapporterer Binance eller andre CEX inn hva du har kjøpt via deres systemer? [...]
Vis hele sitatet...
Hvis CEX er en seriøs exchange, så antar jeg at de vil utvevere kontoinformasjon ved forespørsel fra norske skattemyndigheter. Binance har iallefall skrevet at de ser frem til å samarbeide med norske skattemyndigheter når den tid kommer... Jeg tviler derimot på at dette er noe exchanges vil gjøre automatisk, men kun ved forespørsel fra myndigheter.

For en stund tilbake så jeg er veldig loka innlegg hvor noen hevdet at det må advokater til for å kreve dette utlevert, og at det blir for kostbart å gjøre med mindre man er bigtime storfisk under etterforskning...
Tviler litt på at det stemmer. Kan ikke se for meg at det er verre enn at Skatteetaten sender et formelt brev for å kreve dette.
Det kan sikkert også gjøres automatisk for alle som har en viss mengde innskudd i exchanges.

Som du påpeker, viser kontoutskrift bare at du har sendt penger dit, ikke hva som skjedde med pengene etterpå. Det må isåfall exchangen utlevere informasjon om. Jeg vil allikevel tippe at man isåfall må føre dette opp som formue, men korriger meg gjerne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis dette er tilfelle, så kan du gjøre det vanskeligere for myndighetene ved å kjøpe krypto via f.eks Revolut. Der omsettes krypto direkte i appen. Du kan også opprette virtuelle visakort via dem og bruke det til å overføre penger til CEX.
Vis hele sitatet...
Interessant. Jeg har ikke særlig kjennskap til Revolut, men hva mener du med at "krypto omsettes direkte i appen, og hvordan hindrer dette Skatteetaten i å få innsyn, om de skulle be om det hos Revolut?
Revolut skriver i sin Code of Conduct: "Be open and co-operative with regulators", så jeg antar de heller ikke er vonde å be, hvis de først skulle få en forespørsel.
Antar de lagrer all data om overføringer, virtuelle visakort o.l, siden dette åpenbart kan brukes for kriminell finansiering og hvitevasking.
Mulig jeg tar feil, men det er uansett et ekstra ledd Skatteetaten må gjennom, så det er kanskje ikke så dumt uansett?