View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det at jeg oppfylte kriteriene for å få diagnosen gjorde så jeg føler at jeg aldri kan føle meg frisk. Føler jeg har en utviklingshemming, på lik linje med de med hjerneskade (som ikke kan forsørge seg). Jeg har bodd alene og hatt jobber uten hjelp fra nav, jeg har bestått videregående. Jeg tok førerkort på 1.forsøk.

Men jeg fikk diagnosen i desember og «bekreftet» hva som er galt.
Jeg føler diagnosen tar all fokus dersom folk får vite om den. Har faktisk følt meg på grensa til sett ned på.
Det er noen utenfor min nærmeste familie som vet om den. Familien godtar det og forstår hvorfor jeg er som jeg er og forklarer en del fra barndommen.
Men det er enkelte fra utenfor som også har måttet få vite, og hun ene tråkker over mine grenser. Hun har vært deltidsjefen min. Jeg vil ikke skrive alt i detalj for det blir langt, men jeg skal skrive punkter.

- Jeg er den ene håpløse. Jeg blir sammenlignet med de andre, hun nevner adhd, ptsd, depresjon osv og at disse klarer det så bra. Mens jeg........
- jeg blir presentert med Asperger. Hater det! Fordi jeg føler folk da ser en autist og ikke et menneske.
- Jeg har 2 diagnoser. Asd og Adhd. Jeg sier til folk at jeg har adhd for det kjennes ikke så flaut. Så hvis jeg virker ukonsentrert eller noe så vet de om det. Noen nekter for at jeg har adhd, kan ikke det når man er så stille...jeg HATER det.
Men enkelte som vet om asd MÅ ha med denne. «Var det ikke Asperger du hadde?» «....og Asperger» er viktig å ha med Asperger vettu. Synes det er en så flau diagnose. Ikke nok at folk tror du er en autist som er litt tilbakestående men det er et grusomt navn og. Ass-burger liksom? Ass-🍔
Kjennes så maskulint

Jeg føler ikke at jeg kan forelske meg og date menn pga diagnosen.

Er det noen andre her som har erfaring med As? Forsørger de seg selv? Er de glade?
Har de barn og arvet barna? Tenker jeg feil dersom jeg velger bort å få barn pga at jeg er redd for arvelighet? Dumt at ikke Asperger er «superpower» som arves, men heller et handicap. Ungen kommer til å bli sint på meg; «så det var deg jeg fikk det fra ja, pappa er oppegående».