View Single Post
Hver medalje har både en fremside og en bakside. Man har prøvd i over 50 år og bekjempe det som inn under en sekkebetegnelse blir kalt narkotika, det uten å skille mellom de forskjellige stoffene.

Det finnes knapt et argument som veier tungt mot hvorfor man ikke skal legalisere. Selv lever jeg ganske nøkternt. Jeg røyker ikke hasj, eller bruker noen andre substanser fremfor psykedeliske preparater/ayahuascha et par ganger i året beregnet på selvutvikling. Det relatert til meditativ praksis. Men i yngre dager var jeg veldig glad i cannabis og jeg ser ikke bort i fra at jeg velger å begynne med det igjen bevist under kontrollerte former. På den positive siden er det rett og slett i stand til å potensielt forbedre livskvaliteten betraktelig. PÅ den negative siden kan man bli for lett glad i det hvor cannabisen bruker deg mer en du bruker den. Det kan på sikt medføre stagnasjon, sløvhet, etterfulgt av depresjon. Moderat bruk kan fungere motsatt hos mange. Jeg får litt nye perspektiv på ting, og det øker kreativiteten. Det er altså en perfekt helge-underholdning. Så dersom du er blant de som er glad i dine pilsner på lørdagskveldene der du koper foran tv`en som mange andre, så tror jeg at jeg absolutt vil anbefale cannabis som et mer interessant alternativ. Det avhenger jo litt av at du kjenner din egen psyke, og ikke minst disiplin.

Det vil ta for lang tid å liste opp alle argumentene for legalisering, men først og fremst vil det strupe det svarte markedet. For det andre er det svarte markedet gjennomsyret av farlige produkter som f.eks gummi de smelter og har i hasjen så den skal veie mer. Det er og blandet med syntetisk marihuana som gjør produktene potensielt livsfarlige. Så kan man ellers bare se til Nederland hvor forbruket blant gjennomsnittsmenneskene som lever der er minimale. Så er det ellers et langt mindre farlig stoff en alkohol. Det er til og med langt mindre farlig en tobakk dersom man blander det med noe annet eller waper det.

Det er vel ellers ingen som ønsker at ens egne barn skal røyke hasj, men det er naivt og tro at det rent sannsynlig ikke er en stor sjanse for at det kommer til å skje. Personlig ville jeg heller at mine "ungdommer" hadde et bevist forhold til cannabis fremfor at de drakk seg drita i helgene. Ellers er det med synet på "rusmidler" her på bjerget i mange tilfeller en sosial konstruksjon. Jeg kjenner personlig folk som introduserer sine over 18 år gamle barn til psykidelia og det enorme potensiale det kan ha dersom man bruker det med det største respekt. Jeg vil gå så langt og påstå at psykidelia er i stand til å potensielt redde planeten. Men det blir en annen diskusjon.