View Single Post
[quote=Sky;3475601]Istedenfor å trekke inn teoretisk fysikk i denne sammenhengen, som forøvrig er ekstremt spekulativt, hva med å gjøre det litt enklere? Noen mennesker liker å svindle andre mennesker. Noen mennesker liker å lyve. Noen mennesker liker oppmerksomhet på TV. Noen mennesker opplever merkelige ting og hopper til enda merkeligere konklusjoner. Noen mennesker opplever merkelige ting og hopper ikke til enda merkeligere konklusjoner."

Jeg er ikke uenig med deg i at vi kan og bør bruke Occam, eller at hjernen vår er i stand til å bedra oss. Spørsmålet er bare hva "bedrag" egentlig er, og det er det som er kjernen i spørsmålet mitt.
Å snakke om teoretisk (eller anvendt, for den saks skyld) fysikk her er ikke spekulativt. Tvert imot. Det finnes for eksempel en anerkjent studie (jeg har dessverre ikke kilden for hånden) som ble utløst av at et forskerteam hadde svært skremmende "paranormale" opplevelser i sitt eget laboratorium. De besto av alt fra stemningsskiftner til kuldefølelse og skremmende skikkelser som kom og gikk. Da de selv undersøkte saken, fant de at det fra et nyinstallert avtrekkssystem oppsto en infralyd som viste seg å kunne gi nettopp slike hallusinasjoner.

Men vi behøver ikke stoppe der, for du har sikkert hørt om Hessdalen. Der finnes det nå en etablert forskningsstasjon som undersøker foreløpig helt uforklarte lysfenomener. Den herskende, men foreløpig langt fra beviste teorien, er at det kan dreie seg om spontan plasmagenerering. Det er i tilfelle fullstendig ukjent for fysikken.

Joda, vi vet at hjernen kan lure oss, men Occams er ikke til for at vi skal avvise eventuell ny kunnskap, og det er det jeg lurer på om vi kan være på sporet av når det gjelder en del av disse fenomenene. Personlig tror jeg heller ikke ale som stiller opp på "Åndenes Makt" bare er ute etter å få ansiktet sitt på TV, det mener jeg blir en litt for banal påstand.
Sist endret av SteadyEddie; 22. november 2018 kl. 12:32.