View Single Post
Sitat av blueking Vis innlegg
Har du vlan tagget 100 101 og 102 for tv telefon og internet ?
Vis hele sitatet...
Det er som Blueking sier, du får ikke link før du har tagget på WAN-interfacet ditt. Start med 102 (internett) og få denne til å virke, det er mest intuitivt. Korrekt SFP er 1310/1550nm (TX / RX).

Sitat av blueking Vis innlegg
Hei. Har HET3012 og zyxel hjemmesentral

Bestilt meg ubuquiti edgerouter pro
Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver
SC UPC to SC UPC Simplex PVC/LSZH/OFNP 9/125 Single Mode Fiber Patch Cable
SC/UPC to SC/UPC Simplex Plastic Fiber Optic Adapter

Planen er å sette opp dette, kvitte meg med altibox sitt utstyr. (Mangler vel ikke noe?)
Finnes det en bra guide for å sette opp liten switch med 802,1Q (vlan tagging) ved tv så jeg kan sende tv og internett gjennom samme kabel.

Slipper da å definere en utgang på ubiquiti routeren som er låst til tv ?
Vis hele sitatet...
Ser bra ut det der gitt at fiber inn på HET er SC og at SFP-en du har kjøpt har SC-grensesnitt.

Hvis planen din er å ha en kabel fra ERpro'en inn til stua/TV-rommet, må du ha en liten switch der ja som untagger og definerer dedikerte porter for TV og internett. Selv bruker jeg SG200-8, som da også får strøm på samme kabel fra sentralswitchen (PoE). Du trenger da ikke definere en egen port på ERproen for TV. Du definerer bare en port med VLAN 101 og 102. 101 switcher du direkte fra SFP/WAN (ingen routing eller FW), 102 må du håndtere via routing/FW. Hvordan du gjør dette med ERPro kan jeg ikke hjelpe deg med da jeg bare har Cisco og PfSense, men det er neppe veldig vanskelig. Men start enkelt; internett på en port og TV på en annen, få det til å funke. Deretter gå videre med det mer avanserte (eliminere feilkilder).
Sist endret av Teratom; 23. desember 2016 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.