View Single Post
Crimea River
Alec's Avatar
401
Jeg syntes det hadde vært interessant å vite om sterk chili kan hjelpe mennesker med kronisk smerte. Jeg tenker da på veldig sterk chili, den typen som gjør at du aldri vil prøve så sterk chili igjen.

Det som gjør at chili brenner i munnen er capsaicin. De trigger smertereseptorer i hjernen, de samme som reagerer på varme. Derfor sier man at chili varmer og føles ut som at brenner.
Første gangen jeg spiste sterk chili så var jeg som alle andre nybegynnere. Trenge litervis med vann for å dempe smertene og jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg.

Med tid, så har jeg vendt meg til smerten chili gir og for mange middels sterke chillier, så setter jeg faktisk pris på smerten. Det føles faktisk godt, på en litt rar måte.
Nå er jeg "han på jobben" som kan ta med noen ekstreme chilier på jobb og spise en hel frukter uten å supplere med noe vann, is, melk, what ever, mens resten av flokken løper rundt for å finne noe som kan dempe smertene.


Hypotesen min er derfor at man kanskje kan bruke chili for å lære seg å takle smerte på en kontrollert måte, og på den måten å psykisk bli bedre i stand til å takle andre former for smerte.

Chili utløser jo endorfiner i kroppen, kroppens naturlige smertestillende. Chili er noe man bygger opp toleranse for, og går man lenge uten å spise så er man tilbake til start. Kan det være slik at hvis man jevnlig spiser sterk chili, så har man også en jevn tilførsel av endorfiner i kroppen? i dont know..


Jeg har ingen kroniske plager selv, så et relativt dårlig utganspunkt for å teste hypotesen min selv.