View Single Post
Professor
Trådstarter
786
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Det synes for meg at du beskriver en psykose som et eller annet subjektivt fenomen som ikke er knyttet til en fysisk virkelighet. Dette virker for meg rart, da mange forskere ser ut til å ha funnet en kobling mellom ustabil hjernekjemi og psykoser.

Jeg reagerer også på at du skriver at du har opplevd hundrevis av psykoser etter inntak av rusmidler. Ja, under påvirkning vil man sanse og føle ting som nødvendigvis ikke er hundre prosent reelle, men dette går som regel alltid over når rusmiddelet sin virkning har gitt seg. Man kan sikkert kalle det en eller annen form for psykose, men etter mitt syn blir det en total utvanning av hva begrepet faktisk innebærer. En psykotisk person har store vrangforestillinger, er gjerne paranoid, og ikke i stand til å ta vare på seg selv. Dette er en person som trenger skikkelig hjelp av profesjonelle. Det at du beskriver en psykose som et eller annet "verktøy" for forståelse og selvutvikling er direkte arrogant, og det får deg til å virke som tidenes drittsekk.
Vis hele sitatet...
"psychosis has come to mean that a person has lost the essence of life—that he or she has developed a private view of the world or a private reality not shared by others"

hvis ens formål er å utvikle en egen og unik tanke, eller f.eks. bli forfatter. Må en jo ha en viss tilgang til en slik privat verden. Det er i hvert fall det jeg finner interessant med kunsterene og forfattere de meddeler mulighetene for en forståelse av verden som jeg ikke tidligere har vært klar over var mulig.