View Single Post
Professor
Trådstarter
786
Sitat av *pi Vis innlegg
Deres Høyhet, De har dessverre ikke forstått noenting av hva en psykose er.

Tror du det er reklamepåvirkning de mener når de snakker om vrangforestillinger knyttet til medier? Tror du kutte ut venner og hobbyer betyr at du ikke er ute og trener med kompisene akkurat mens du røyker? Tror du uvirkelighetsfølelse handler om forståelse for andres synsvinkel?

Det er ingenting gøy med psykose.


Det er ikke så mye ordene vi stusser på her, som hvordan du har stablet dem etterhverandre.
Vis hele sitatet...

Vel, prøv å stable ordene slik jeg har gjort - og kanskje du får et nytt syn på psykose. Tror du psykose er noe objektivt? det er det ikke. Det er en subjektiv greie, vise du f.eks. at i andre kulturer så blir psykose sett på som noe positivt? de som får psykose på et eller annet tidspunkt blir utnevtn som framtidige shamaner.

Ja, jeg har stor tro på egne ideer, dette er en menneskerett. En trenger ikke tenke slik som resten av det samfunnet du er oppvokst i gjør. Jeg synes det er mye artigere å destruere ideer, igjen "psykose" er ingen objektiv størrelse slik som en fysisk sykdom. Her er det psykologer som definerer hva det er, om du mener de har rett så er selfølgelig helt fint. Jeg liker å undersøke fenomenene på egenhånd å tenke selv rundt slikt.

Og ja, jeg mener at det er reklamepåvirkning en snakker om når en mener vrangforestillinger knyttet til medier. I en psykose vil det selfølgelig ta en langt mer dramatisk form, slik som "tv-jævlen putter tanker i hodet mitt". Vel dette er helt sant, alt du ser på blir du påvirket av. Men den som sier at "tv-jævlen putter tanker i hodet mitt" bruker språket sitt feil. Han kan heller si "jeg vil ikke se på dette, fordi jeg føler det påvirker meg på en negativ måte.

Eller hvis en føler at tv'en taler direkte til deg, detter jo også på sett og vis sant. Alt taler direkte til mennesket - eller, språket taler direkte til mennesket da det er i språket i former våres tanker. Det at tv'en taler direkte til en er med andre ord noe slikt som en underbevist innsikt som ikke er integrert.

Slik ser jeg det: psykose er underbeviste sannheter som dukker opp i bevistheten, og en tror at en er psykotisk fordi en ikke har noen måte å konseptualisere det på slik at den rasjonelle språklige delen av hjernen får ro.

Føles som jeg driter i kirka her vi er en nasjon med religiøse fanatikere, men religionen har ikke noe navn.
Sist endret av Hans Høyhet; 3. mai 2019 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.