View Single Post
Professor
Trådstarter
786
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kan ut fra det du skriver ikke se at du har vært i noen virkelig psykose. I hvert fall ikke i den forstand man tenker på når man klart vurderer at en person trenger psykiatrisk hjelp. Kanskje du har en mildere psykose med vrangforestillinger (og selv det fremstår for meg merkelig å romantisere slik du gjør), men de gradene av dysfunksjon det innbefatter er så alvorlige for ens velvære, og begrensende for ens kognitive evner, at dine innlegg fremstår i utakt med begrepet du bruker. Det er for eksempel liten til ingen nytte i å være så syk at ens relasjon til seg selv og det utenfor er så forvirret at man ikke klarer å bruke en gaffel og ikke klarer på prosessere inntrykk slik at koherente minner man kan reflektere over i ettertid dannes. Slik kan man bli sittende fast i svært lang tid, uten noen form for kontroll på vei inn eller ut av fenomenet.
Vis hele sitatet...

Det er sant, jeg burde kanskje presisere at den psykosen som jeg riktignok romantiserer, er en "språklig" psykose. Dvs. ditt rasjonelle språkapperat faller sammen. Og du bare lar den ta deg hvor den vil, ut i helt ville (for det meste språklige) ideer.

Men jeg tror aldri helt på disse ville ideene, jeg bruker de "kreativt", utfører en slags psykoterapi på meg selv for å finne ut hvorfor jeg får slike ideer. Det er med andre ord, alltid en form for kontroll. Ofte er de villeste ideer et resultat av et eller annet kompleks en har.

For eksempel fikk jeg ideen om at visse hendelser i helt andre steder i verden var på et eller annet vis forårsaket av meg. Dette er typiske paranoide vrangforestillinger. Men jeg liker å leke med disse ideene, dvs. prøve å finne ut hva som ligger bak slike ideer, og der finner jeg mye kreativt og kunsterisk gods.

samt at jeg nok har litt stormannsgalskap i meg som jeg må arbeide meg .

Men jeg er fortsatt av opfatningen av at psykose er noe vi i vårt samfunn totalt misforstår. Jeg tror psykose er forbundet med det å finne seg selv, du må på sett og vis bevege deg utenfor de fastsatte grenser om hva som er galt og rett å tenke hvis du skal finne deg selv.
Sist endret av Hans Høyhet; 3. mai 2019 kl. 06:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.