View Single Post
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Ja, men så er det basert på noen grunnideer/hovedideer: det ubeviste, jeg hadde lest en del Jung, men aldri helt forstått hva han snakket om til jeg opplevde mitt eget ubeviste liv. Psykedelika aktiverer jo deler av hjernen du normalt ikke bruker, og du får innsikt i ting ved deg selv som du normalt ikke er bevist på. Integreringeng består i å gjøre disse tingene beviste, slik at du vokser som person, forstår hvorfor du har de problemene du har osv.

Om du vil få det vet jeg ikke. Dette er jo en helt subjektiv ting. Men det er flere som meg som opplever Jung som langt mer interessant etter bruk av psykedeliske stoffer.
Vis hele sitatet...
Jeg kan avklare med en gang at du ikke aktiverer deler av hjernen du ikke bruker, uansett hvilket rusmiddel du skulle bruke. Hjernen står for omtrent 20% av kroppens energiforbruk, vi ville ikke evolusjonært hatt råd å bruke masse energi på å holde nevroner som ikke var i bruk i livet. Hver eneste prosent av hjernen brukes i svært stor grad hver eneste dag. Det kan derimot være slik at mønsteret av hjerneaktivitet endres under psykedelikaen sin virketid.

Forøvrig virker det mer som du nevner Jung for å namedroppe noen som vil gi argumentet ditt mer etos, når du ikke redegjør for hva av det Jung har skrevet som gir mer mening.