View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av shallowgoose Vis innlegg
Alltid interessant å lese hvor forskjellig, men samtidig hvor likt, folk opplever cannabisen... Her snakker jeg om de ulike holdningene, symptomene, konsekvensene osv folk beskriver.

Jeg er selv det jeg vil kalle avhengig av cannabis, i den forstand at jeg røyker hver dag og har et noe anstrengt forhold til rusen. Jeg er generelt rusglad, og har vært innom en del rusmidler ila årene. Det begynte smått på slutten ungdomsskolen, og utviklet seg drastisk gjennom VGS. Per i dag har jeg røyket hasj til daglig i rundt 6 år, pluss de tidligere eksperimentelle årene.

jeg tror poenget mitt er delvis illustrert allerede, men jeg vil gjerne gi en litt annen innfallsvinkel på dette med produktiviteten i livet når du er i tåka. Jeg studerer nå på 3de året siviløkonomi som må sies å være en meget krevende og tung utdannelse. Da jeg mer eller mindre har røyket daglig, har jeg også merket at særlig produktiviteten min og tildels motivasjonen har gått ned tilsvarende. Jeg sitter nå i en situasjon hvor jeg er nødt til å slutte røyke, for å i det hele tatt kunne bestå bacheloren min og søke videre til Master. Det etterslepet som har bygget seg opp med re-eksamener og mangel på fundamental kunnskap i viktige fag, gjør meg nå jævlig svett og stresset.

Misforstå meg rett her, jeg har fullført 2 år av en høyere utdanning (også med ok+ karakterer) samtidig som jeg har røyket minst 1-2g dagen. Problemet, som jeg nå innser, er at jeg konsekvent har tatt snarveier i livet mitt. Og ikke bare på skolen, også i forhold til venner/familie/relasjoner. Resultatet blir antageligvis at jeg består bacheloren, men med et LANGT dårligere karaktergrunnlag enn jeg potensielt kunne oppnådd. Det hadde vært så enkelt som å sette av 2-3 dager mer lesing til en eksamen, det er ingenting når du får en god karakter.

Oppsummert er det altså (min opplevelse) denne konsekvente trangen til å ikke yte mer enn et minimum i hasjrusen. Skal man komme langt i livet og bli tilfreds med seg selv, tror jeg man blir nødt til å legge hasjen på hylla og skape en holdning om å yte mer enn du tror du klarer. Ikke vær så naiv å tro at du er en av de få som takler dagligdags røyking hele livet, sjansene er så små og sannsynligheten for at du ville vært enda mer vellykket i en sånn situasjon uten hasjen er stor.

PS: anbefaleR C-vitamin når du slutter å røyke, enten i form av frukt eller brusetablett. Dette styrker potensielt immunforsvaret ditt, som har blitt brutt ned av røykingen.
Vis hele sitatet...
Du oppsummerer så veldig godt grunnene til at jeg slutter. Jeg vil ikke half-ass'e alt jeg gjør lenger. Jeg er i en situasjon nå hvor jeg har gode muligheter for å gjøre livet en del bedre og den sjansen skal jeg gå 100% inn for. Men med røyking så blir det bare til, som du sier, å gjøre det absolutt mest nødvendige.