View Single Post
Gammel sak, men verdt diskusjonen.

For det første; for en dust han rapperen er. Seriøst.
For det andre; spesiell vinkling av NRK. Nei? Bare meg? OK.

I mine øyne er et argument mot PrEP på blå resept, et argument mot vaksiner på blå resept. Og vice versa.
Er du i mot PrEP, men for vaksiner, bør du gå litt inn i deg selv (og materien) og spørre deg selv hvorfor.


Å sammenlikne full dekning av briller til barn med PrEP på blå resept blir et falsk dilemma for min del – apples to oranges. Da gir det mer mening å sidestille det med prevensjon for kvinner (eller tannhelse, som nevnt ovenfor).
I dag kan kvinner mellom 16 – 22 år få økonomisk støtte til å dekke hele eller deler av kostnadene til p-piller, p-plaster, p-ring, p-stav, hormonspiral eller kobberspiral (kilde). Dessverre ikke full dekning for dette. Tror ikke av den grunn at dette er et ledd i en anti-kvinne-konspirasjon. Mer sannsynlig at kostnaden for hormonell prevensjon for alle i målgruppa er for høy per dags dato. Tannhelse, vel... jeg håper vi kan få en endring i dette systemet med tiden også.

Til syvende og sist handler det i stor grad om penger. Hver gang helsebudsjettet offentligjøres, trekkes taperne av forhandlingene fram. Slik som Spinaraza-saken fra 2017. Hadde PrEP vært mye dyrere enn det er i dag, hadde den nok heller ikke blitt innført på blå resept. Tilgangen er nok i stor grad en faktor av pris per enhet.
Sammenlikn med HPV-vaksine, som har vært tilgjengelig siden 2006, men ikke ble innført i vaksineprogrammet før i 2017. Hvor mange kreftdødsfall hadde ikke vært unngått hvis vi var villige til å betale litt mer for å få denne vaksinen innført tidligere?

Siden PrEP ble innført på blå resept, snakker vi om 1000 – 1500 brukere per år i Norge (kilde). Risikogruppene som er identifisert er menn som har sex med menn, transkvinner, sprøyte(mis)brukere, og prostituerte.
Mellom disse gruppene har det historisk sett vært en del overlapp, spesielt når fattigdom er involvert. I USA i dag, er hovedandelen av PrEP-brukere fra den hvite middelklassen. I tillegg til fordommer, er økonomi og sosioøkonomisk status barrierer for om folk bruker PrEP (kilde). Synd, med tanke på at de som er hardest rammet av HIV/AIDS da er minoriteter og de som er økonomisk ressurssvake.

Tilgang på X → økning av Y er en gammel klassiker i debatten mot å gjøre en behandling eller medikament lettere tilgjengelig for offentligheten:
  • Tilgang på hormonell prevensjon → økning i ubeskyttet sex (kilde)
  • Tilgang på HPV-vaksine → økning i ubeskyttet sex (kilde)
  • Tilgang på hepatitt B-vaksine → økning av sprøytemisbruk (kilde)
  • Tilgang på sprøyterom → økning av overdosedødsfall (kilde)
Så, når vi snakker storskala skadereduksjon, synes jeg derfor det er viktig å ikke la ens personlige følelser for [gruppe mennesker] ødelegge for de positive effektene dette har på samfunnet for øvrig.

Det er ikke bare voksene som rammes av HIV.
Det er ikke bare homser som har ubeskyttet sex som rammes av HIV.
HIV har tatt livet av tusener av mennesker og kostet samfunnet for millioner.

At Norge har gjort PrEP tilgjengelig på blå resept er noe jeg er kjempeglad for.
Og det sier litt, for kan ikke si jeg alltid har vært like stor tilhenger av Bent Høie og Co..

TL;DR

Sist endret av Svartbak; 28. oktober 2019 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.